Jesus forudsagde ikke profeten Muhammed

Muslimerne misforstår Jesu løfte om den kommende Helligånd, skriver Massoud Fouroozandeh. Foto: Arkiv

Muslimer påstår, at Jesus har forudsagt profeten Muhammeds komme. Eks-muslim Massoud Fouroozandeh argumenterer i dette svar for, at Jesu forudsigelse gælder Helligånden, ikke Muhammed

Spørgsmål:

Muslimerne påstår, det er forudsagt i Biblen om profeten Mohammed. Jeg vil gerne vide, hvor det står skrevet?

Venlig Hilsen
Else Kristiansen

Svar:

Kære Else

Tak for dit spørgsmål og din interesse for emnet. Her er mit korte svar:
Muslimer påstår, at ifølge Koranen (61:7) er den talsmand (Helligånden), der er nævnt i Johannesevangeliet (14:16-17, 15:26, 16:7 og 16:12-15), en fejlskrivning! Ifølge islam har Jesus sagt, at der ville komme et sendebud efter ham, hvis navn er Ahmad (61:7). Og deres argumentation er nemlig, at i og med Jesus ikke talte græsk men aramæisk, så kan det græske ord for Helligånden (paraklet) lige så godt have været periklotos, som betyder lovprist eller berømt og det er akkurat den betydning, der ligger i det arabiske ord Ahmad!

Men problemet for muslimerne er, at de ikke har noget svar på, at Jesu løfte om den kommende Helligånd havde mindst tre vigtige aspekter:
1) Helligånden kommer ikke i fysisk krop.
2) Helligånden kommer allerede lige efter Jesu himmelfart og ikke 600 år senere.
3) Helligånden vil vidne og ikke modsige Jesu påstande (15:26).

Jeg håber, det er et rimeligt oplysende svar? Ellers er I meget velkomne at læse meget mere om islam og kristendom i den nye bog, som min kollega og jeg har udgivet her i slutningen af februar 2008. Bogen hedder islam - kristendom, ligheder og forskelle (Lindhardt og Ringhof 2008).

I kan også læse mere om bogen på denne hjemmeside:
http://www.mohabat.net

Venlig Hilsen
Massoud Fouroozandeh, præst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.