Manden vil have kone nummer to

Den muslimske mand ønsker en ny kone, og han vil ikke give sin nuværende kone lov til at finde en ny ægtefælle. - Foto: stock.xchng

En kommunalt ansat har mødt en fortvivlet ung kvinde, som ønsker at blive skilt fra sin mand. Læs Aminah Tønnsens svar her

Spørgsmål:

Kære Aminah

Jeg håber på denne mulighed for vejledning i et spørgsmål om indgået muslimsk ægteskab.

Det drejer sig om en ung, herboende kvinde fra Mellemøsten, hvis mand af samme herkomst ønsker hendes accept af, at han har flere kvinder.

Hun beder nu om hjælp til omstødelsen af ægteskabskontrakten, som er udfærdiget på arabisk, men er godkendt af retten... sådan som jeg forstår på hende og hendes far.

Parret har en gang tidligere været flyttet fra hinanden, og kvinden er også nu fraflyttet det fælles hjem.

Manden nægter at skrive under på, at deres samliv er ophørt.

Han er ligeglad med, at hun er flyttet. Han leder efter en ny kone, men vil samtidig ikke give hende frihed til at finde en ny ægtefælle.

Kvinden er meget ulykkelig over situationen, og det præger hendes liv og skolegang. Hun føler sig fanget og har svært ved at overskue situationen.

Den unge kvindes far og øvrige familie bakker hende op, men de har ingen indflydelse på den unge mands dispositioner. Kan du sige noget om, hvor man henvender sig og hvordan det rent juridisk løses?

Min part i sagen er, at jeg er socialarbejder i kommunen og familien har rettet henvendelse til mig. Jeg har sagt, det ligger udenfor mit kompetence område, og faren har lavet aftale med en advokat og en tolk. Alligevel vil jeg gerne vide, hvor jeg kan henvise folk til, for jeg tror, der kommer mange af den slags sager i fremtiden. Kan du anvise litteratur om dette emne?

På forhånd tak og venlig hilsen

Linda

Svar:

Kære Linda

At nogle muslimske ægtemænd vil tage kone nr. 2 uden at give kone nr. 1 sin frihed, har i tidens løb været et problem for mange muslimske kvinder. I det hele taget er det et problem, at mange mænd ikke ønsker at anerkende en skilsmisse, når det er kvinden, der tager initiativet, således at den juridiske procedure kan trække ud i årevis og derved blokere for, at kvinden gifter sig igen. Det er mandens hævn for, at konen har krænket hans ære!

Derfor har det været meget udbredt i nogle muslimske lande at anbefale kvinder i en udvidet ægtepagt at indføje, at manden forpligter sig til ikke at tage flere hustruer. Hvis han alligevel gør det, er der tale om kontraktbrud, der fører til ægteskabets opløsning. I den konkrete sag kan tilstedeværelsen af en sådan bestemmelse være af afgørende betydning for, om man kan overtale/tvinge manden til at anerkende skilsmissen.

Også i ikke-muslimske lande er muslimers skilsmisse genstand for megen diskussion, fordi mange i de muslimske miljøer ikke anerkender skilsmisse udstedt af ikke-muslimske domstole - selvom de rent juridisk anerkendes af myndighederne i de muslimske lande.

Rubya Mehdi har undersøgt skilsmisse-praksis blandt herboende muslimer i:

Integration & retsudvikling. Kbh.: Jurist- og Økonomforbundet (Religion i det 21. århundrede; nr. 14, 2007).

Jeg har ikke selv haft overskud til at læse bogen endnu, men vil tro, at den også indeholder praktiske informationer om, hvorledes man bedst håndterer en skilsmisse i forbindelse med ægteskab indgået uden for dansk jurisdiktion.

Med venlig hilsen

Aminah Tønnsen, muslimsk forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.