Muslimsk pige vil ikke fejre lillebrors konfirmation

Min søn er ked af, at søsteren ikke vil med til konfirmationen, da det er en vigtig dag i hans liv, skriver en læser. - Foto: Foto: Leif Tuxen.

Ved en konfirmation vil der være mulighed for at drikke alkohol. Og det mener mange muslimer er en synd, skriver indvandrerpræst Massoud Fouroozandeh til en bekymret mor

Spørgsmål:

Jeg har en datter, der har konverteret til islam. Mit store
spørgsmål er, at hun har en lillebror, der skal konfirmeres. Min datter
nægte at fejre dagen med sin bror - hun siger, at profeten Mohammed siger, at man ikke må deltage.

Men hendes lillebror, som har muslimske klassekammerater
siger, at man må godt deltage, men ikke røre spiritus. Så vi er lidt
forvirrende; hvem har ret? Min søn er ked af, at søsteren ikke vil deltage, da det er en vigtig dag i hans liv.

Med venlig hilsen
Annette Johansen

Svar:

Kære ven,
Tak for dit spørgsmål. Jeg har fuld forståelse for dine bekymringer samt
forundringen over situationen. Man kan sige, at ved en konfirmation er der normalt god grund til, at man fester og hygger sig sammen. Uden tvivl vil der også være frihed og mulighed for at drikke alkohol, danse og ryge. Og det er der, kæden hopper af hos vores muslimske venner! Jeg har faktisk i flere kapitler behandlet netop denne problematik i min nye bog: Islam og kristendom, ligheder og forskelle, ProRex-forlag.

Problemet er blandt andet, at alkohol er et emne, der virkelig deler vandene i islam. Nogle mener, at man bør holde sig helt væk fra enhver form for alkohol og andre rusmidler. Andre mener, at man kan omgås det med måde, og atter andre sætter slet ingen grænser. Mange steder er det forbudt at handle med alkohol, andre steder kan man købe alt, hvad hjertet begærer.

Dobbeltmoralen trives glimrende i mange af de muslimske lande, der forbyder alkohol, men producerer hash, opium og khat i store mængder, både til eksport og til eget brug.

Af flere af Koranens vers kan man se, at alkohol og beruselse må have været et velkendt problem også på Muhammeds tid. For eksempel siger Koranen: I, der tror! Gå ikke til bøn, når I er berusede, uden at vide, hvad I siger! (Sura 4:43). Den siger ligeledes, at vin (og hasardspil)blot vil så fjendskab mellem muslimerne og holde dem borte fra bønnen (sura 5:90-91).

Koranen kalder drik af vin for en alvorlig synd, men anerkender dog
samtidig dens værdi: De spørger dig om vin og hasardspil. Sig: Ved begge dele er der alvorlig synd, men også nytte for menneskene.

Muhammed forbød selv handel med alkohol (Bukhari 1.8.449; 3.34.297), og han foreskrev, at man straffede dem, der drak vin, med pisk de to første gange, de blev taget i det og derefter med dødsstraf (Abu-Dawud 33.4467). En anden hadith (Abu-Dawud 33.4469) siger, at man fik pisk tre gange og først dødsstraf ved den fjerde forseelse.

Om tobak og dans er tilladt eller forbudt, har muslimske lærde også
diskuteret i årevis, men man har ikke kunnet enes om andet end at erklære det for makruh (uønskværdigt). Kun wahabierne har erklæret tobak for helt haram (forbudt).

Med venlig hilsen
Massoud Fouroozandeh
Indvandrerpræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.