Skepsis skyldes uvidenhed

Al-Haytham var en kendt irakisk videnskabsmand fra det første årtusindeskifte, som mest beskæftigede sig med teorier om lys og optik. Han beskrev bl.a. sin antagelse om, at levende væsener kunne tilpasse sig en niche - akkurat som Darwin gjorde det, skriver Safia Aoude.

Spørgsmål:

Hej

Jeg stødte tilfældigvis på en islamisk lærd ved navn Ibn Al-Haitham og opdagede til min overraskelse, at han skulle have skrevet om emnet evolution.

Ved du, hvad han mere specifikt mente om emnet?

Og hvordan blev hans holdning modtaget i den islamiske verden (man var vel ikke så glad for idéen)?

Med venlig hilsen Anders

Svar:

Hej Anders

Konventionelle islamiske kilder nævner ikke evolutionsteorien i sin nuværende form, idet denne først blev fremsat i 1859.

Men islamiske kilder diskuterer lignende teorier, ikke mindst teorier fremsat af de græske filosoffer Anaximander og Epicurus, samt den indiske filosof Patanjali.

Anaximanders teorier rimer fint med det, Koranen siger om livets opståen, nemlig at livet opstod i eller i forbindelse med vand - ursuppen.

Islam som sådan er ikke afvisende overfor evolution som videnskabelig teori; idet man anerkender, at livet siden sin skabelse udvikler sig løbende; dette udgangspunkt af Anaximander blev allerede diskuteret af Ibn Sina og andre muslimske lærde med bl.a. holdepunkt i Koranens henvisninger om livets opståen og udvikling.

Patanjali, som nok i dag er mest kendt for sine skrifter om yoga, blev oversat af den islamiske filosof og videnskabsmand al-Biruni i det 11. århundrede, og al-Biruni mente, at udøvelsen af den muslimske bøns forskellige kropslige ritualer kunne ligne de forskellige yogastillinger og dermed indgå i en åndelig udvikling af den bedende, såvel som en fysisk; dette gælder også de rituelle islamiske afvaskninger før bøn.

Patanjulis evolutionstanker adskilte nemlig ikke den fysiske fra den åndelige evolution; han mente menneskets åndelige udvikling fulgte den fysiske udvikling fra amøbe til tænkende individ.

Al-Haytham, som du nævner, var en kendt irakisk videnskabsmand fra det første årtusindeskifte, som mest beskæftigede sig med teorier om lys og optik.

I den forbindelse funderede han over øjets muligheder for at modtage forskellige former for lys, og han undrede sig over, hvorfor forskellige levende væsener havde forskellige øjne og opfattede lys forskelligt.

Derfra beskrev han sin antagelse om, at levende væsener kunne tilpasse sig en niche - akkurat som Darwin posterede det med sin Origin of Species efter undersøgelsen af de mange spurve på Galapagosøerne.

Igen, islam er ikke i modstrid med videnskabelige teorier omkring evolution. Derimod findes der en del uoplyste muslimer verden over, som ikke har sat sig ind i hverken evolution eller islamisk videnskabshistorie; disse kender kun til tanken om, at mennesker stammer fra aberne; noget som Darwin faktisk aldrig postulerede!

Derfor vil du se mange uvidende mennesker - det være sig muslimer, kristne eller andre - som finder ideen om evolution blasfemisk, fordi de tror, at evolution betyder, at vi stammer fra aberne!

Med venlig hilsen

Safia Aoude

Skribent, foredragsholder og underviser

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.