Tørklædepåbud er en fortolkningssag

Mange muslimer har taget sløret til sig som et identitetsobjekt, som i højere grad giver dem en tryghed og selvforståelse, end det "tjener islam", skriver Hadi Khan.

Spørgsmål:

I forbindelse med en projektopgave om muslimske piger med tørklæder har jeg anskaffet mig en Koran på dansk for at undersøge, hvor præcis i Koranen, der står, at kvinder skal gå med tørklæde. Men at læse hele Koranen er lidt uoverskueligt, så hvis du kunne sige mig sådan nogenlunde, hvor i Koranen, det står, ville jeg blive meget glad.

På forhånd tak!

Line Nordskjold

Svar:

Hej Line

I Koranen (33/59) står der kun et sted om Jalbab (sløret), som jeg kan finde det.

Et universitet fortolker teksten som følger:

"O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful".

Og de traditionelle religiøse kilder gør det på følgende vis (033.059):

"YUSUFALI: O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

PICKTHAL: O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, so that they may be recognised and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful.

SHAKIR: O Prophet! say to your wives and your daughters and the women of the believers that they let down upon them their over-garments; this will be more proper, that they may be known, and thus they will not be given trouble; and Allah is Forgiving, Merciful.

Der er ikke den store forskel (se mine kursiveringer).

Dette er blevet fortolket af nogen, som om der er tale om deres hovedpåklædning. Altså at selve ordet Jalbab er blevet fortolket som hovedpåklædningsgenstand, mens der ingen steder i Koranen eksplicit er nævnt en hovedpåklædningsgenstand.

Så der er kun tale om, hvordan man selv ønsker at oversætte og fortolke. Man kan ikke med Koranen i hånden hævde, at det er et 100% lovkrav, at kvinder skal bære sløret, som vi ser det blandt de arabiske og somaliske kvinder (fortrinsvis).

Dette slør var ikke kendt i den muslimske verden før Det muslimske Broderskab introducerede det i 1920-30'erne i protest mod den massive vestliggørelse af Egypten. Siden har flere og flere taget det til sig som et identitetsobjekt, som i højere grad giver dem en tryghed og selvforståelse, end det "tjener islam".

Venlig hilsen

Hadi Khan,

muslim og it-ingeniør

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.