Jesus bragte ikke fred til verden

Der findes jøder, der tror på Jesus som Messias. Andre jøder vil kalde Jesus for en lærd rabbi, måske profet, men for de fleste jøder spiller Jesusskikkelsen ingen nævneværdig rolle, fortæller overrabbiner Bent Lexner. - Foto: Foto:

Messianske tilstande er fredelige tilstande. Og da Jesus ikke bragte fred ind i verden, anser jøderne ham ikke for at være Messias, skriver overrabbiner Bent Lexner til en læser

Spørgsmål:

1. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jøder ser Jesus. Ser de ham som en slags profet, ligesom muslimerne gør, eller hvordan?

2. Jeg ved, at man er jøde, hvis ens mor er jøde, eller hvis man er konverteret til jødedommen. Men for nylig læste jeg om udtrykket "Ger", en betegnelse, der bruges om konvertitter.

Er man fuldkommen jøde, hvis man konverterer, med ret til at kalde Israel sit (andet) fædre/hjemland, forargelse for Holocaust (jeg ved godt, at langt de fleste mennesker afskyr, hvad der skete under Anden Verdenskrig, inklusive mig selv), og alt det der medfølger, eller vil man altid bare være en Ger/fremmed?

3. Hvis man er ikke-jøde, men meget interesseret i jødisk liv og kultur, kan man så godt få lov til at komme ind og se synagogen i København? (Ikke nødvendigvis overvære en prædiken, men bare se, hvordan der ser ud, og hvor de forskellige rum er?)

4. Hvordan vil en konversion foregå (altså udover den undervisning, man modtager)? Vil man få en jødisk "makker", som lærer én om jødisk liv og religion i praksis, eller har jeg misforstået noget?

Jeg håber virkelig at få svar,
Rikki

Svar:

Hej Rikki,

Nedenfor et par hurtige svar på dine spørgsmål:

1. For kristne er Jesus Messias og frelser - mennesket bliver frelst ved at tro på Jesus.

For jøder er Messiasbegrebet knyttet tæt til fred i verden messianske tilstande er fredelige tilstande - ligesom mennesket ikke automatisk bliver frelst gennem troen. Mennesket er ansvarligt for sit eget liv og egne handlinger, og gennem gode handlinger kan man håbe på en god fortsættelse af dette liv i en kommende verden.

Da Jesus ikke bragte fred ind i verden, anses han altså ikke af jøder for at være Messias, og menneskets frelse er også en sag direkte mellem mennesket og Gud.

Der findes både i USA og i Israel små jødiske grupper som kalder sig messianske jøder - d.v.s. jøder, der tror på Jesus som Messias. Andre jøder vil kalde Jesus for en lærd rabbi, måske profet, men for de fleste jøder spiller Jesusskikkelsen ingen nævneværdig rolle.

Ønsker du at vide mere om, hvordan jøder ser på Jesus, kan jeg henvise til afsnittet "Brydninger" i min bog Jødedom, udgivet på Munksgård i 1981.

2. Man er fuldkommen jøde, og for kvinders vedkommende er de børn, der fødes efter konvertering fuldkomment jøder.

3. Ja, dette kan arrangeres ved henvendelse til mit kontor.

4. Det foregår dels ved undervisning dels ved socialt fællesskab. Det er en meget vanskelig proces, og kan ikke starte, før personen er myndig.

Med venlig hilsen
Bent Lexner
Overrabbiner ved Det Mosaiske Troessamfund

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.