Mænd forbereder mænd til begravelse

Gamle jødiske grave i Worms Foto: stock.xchng

Overrabbiner Bent Lexner svarer på spørgsmål om begravelsesskikke og tværreligiøse forpligtelser

Spørgsmål:

Hvis man ser en person udføre en handling, der betragtes som forbudt eller forkert ifølge personens religion og man selv ikke er tilhænger af denne religion - f.eks. hvis man ser en muslim der spiser svinekød, og denne person ikke er klar over det er svinekød - er man så forpligtet til at fortælle personen om denne forkerte handling, og er det en dårlig handling, hvis man ikke siger noget?

Jeg ville klart mene, man skal sige det af respekt for den anden person og denne persons religion. Men er det en synd, hvis man ikke siger noget?

Simon Olsen

Svar:

Kære Simon

Det gælder for jøder, at religion og overholdelse af regler er et privat anliggende. Nogle jøder ser sig selv som jøder, men overholder ikke jødedommens regler. Hvis vedkommende ikke er klar over, at det er svin han spiser, kan det da være udmærket at sige til ham/hende, at denne mad er svinekød.

Men der er bestemt ingen regel, der befaler dig at gøre det, og det kan aldrig betegnes som en synd at lade være at sige noget.

Venlig hilsen
Bent Lexner

Spørgsmål:

Mit spørgsmål handler om forskellen på sønner og døtre. Da min far døde, måtte vi piger ikke deltage, da min far skulle gøres i stand inden begravelsen. Vi skulle sidde ned i salen, mens drengene måtte stå oppe ved kisten. Vi piger måtter ej heller være med til at bære kisten. Hvorfor denne forskel?

Bedemanden ville kun snakke med min mor, på trods af, at mine forældre var skilt. Han ville ikke tale med min fars nye kone gennem de sidste 25 år. Var det tilfældigt eller? Dette ligger godt nok 18 år tilbage, men vi har aldrig fået svar på dette.

Venligst
Karin

Svar:

Kære Karin

Det var længe at vente på svar. Det kommer nu.

Med hensyn til at forberede den døde, er det sådan, at mænd forbereder mænd, kvinder forbereder kvinder. Nærmeste pårørende altså børn, hustru søskende deltager ikke. Tidligere kunne man ikke forestille sig, at f.eks. børn så deres forældre nøgne.

M.h.t. at bære er det simpelthen af praktiske årsager. En død kan være meget tung, og derfor er det fortsat almindeligvis kun mænd, der bærer. Hvis døtre ønsker at bære, tillader jeg det, hvis det rent praktisk kan lade sig gøre. Almindeligvis er der jo et langt stykke ud til selve graven.

Tilrettelæggelse af begravelser foregår mellem nærmeste pårørende og rabbineren. Hvis din far var gift med sin nye kone, burde det have været hende sammen med jer, der havde samtale. Forløbet undrer mig, og spørgsmålet er, om hans nye kone har meddelt bedemanden at hun mente, det var jeres mor, der skulle tage stilling. Det kan ingen af os vide.

Jeg håber, at du har fået svar og jeg ønsker dig alt godt fremover.

Venlig hilsen
Bent Lexner
Overrabbiner

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.