Abels kone dukker op på uforklarlig vis

Ole Birch udlægger skabelsesberetningen. Men hvordan Abel fandt en kone forbliver et spørgsmål om tolkning.

SKABELSE: Var Adam og Eva de første og eneste mennesker? Det afhænger af, hvem du spørger, svarer Ole Birch

Spørgsmål:

Var Adam og Eva de første mennesker?

En veninde og jeg har flere gange haft skabelsesberetningen oppe at vende. Vi undrer os begge over at Adam og Eva var de første mennesker på jorden og at deres søn så kunne gå ud i verden og finde sig en kone.

Hvor kommer de andre mennesker fra, når de ifølge bibelen ikke skulle eksistere.

Jeg håber at du kan give os et svar som kan hjælpe os til at forstå dette bedre.

På forhånd tak.
Christina

Svar:

Kære Christina

Spørgsmålet om de første mennesker og hvordan Abel fandt en kone, er der mange, der har grublet over og forsøgt at konstruere svar på. Inden man kan svare på spørgsmålet, må man dog stille et mere grundlæggende spørgsmål, nemlig dette: Hvad er skabelsesberetningen for noget?

Der gives flere forskellige svar på det spørgsmål. For oldtidsmennesket var det klart nok, at skabelsesberetningen var en konkret beskrivelse af, hvordan det rent faktisk gik til, da Gud skabte verden. Beretningen var den eneste form for viden, man på den tid kunne have om livets oprindelse. I dag har vi hjælp fra videnskaben til at forstå de processer, der udvikler livet.

For en bibelfundamentalist, dvs. en, der tager bibelens ord bogstaveligt, er der heller ingen tvivl om, at det gik til som beretningen siger og så må man gætte sig til, hvor Abel fik sin kone fra.

Religionshistorikerne mener, at vi skal forstå skabelsesberetningen som en myte. Det betyder vel at mærke ikke, at den er løgn, men at den tilhører en anden slags viden end den videnskaben frembringer.

En myte, sådan som religionshistorikerne forstår begrebet, er kort fortalt en religiøs beretning, der giver svar på eksistentielle spørgsmål om livets mening. Skabelsesmyten skaber billeder af det, der ellers ikke kan ses og inviterer til, at vi forstår vores eget liv i lyset af denne beretning.

Derfor er det vigtige ved skabelsesberetningen ikke, om den er i overensstemmelse med det videnskaben fortæller, eller om den giver svar på alle de spørgsmål, den selv rejser, men at den formidler en kundskab om livet, der er relevant for os mennesker også i dag.

Det meningsfulde ligger ikke i detaljerne men i det overordnede budskab, som beretningen formidler. Der er derfor ikke noget egentligt svar på dit spørgsmål. En myte er ikke en historisk fremstilling af et sagsforløb, den forholder sig ikke til historiske spørgsmål men til religiøse problemer som eksempelvis: "Er der en højere magt bagved alting?", "Er der en mening med livet?" og "Hvor kommer det onde fra?".

Budskabet i skabelsesberetningen er, at der bagved tilværelsen er en Gud, som har villet, at verden skulle findes. Altså, livet har en begyndelse hos Gud, livet er en gave. Til skabelsesberetningen knytter sig så historien om Adam og Eva i Paradisets Have, hvor synden kommer ind i skabningen og dermed gives en forklaring på, hvorfor livet ikke kun er godt, og hvorfor mennesket gør onde gerninger.

Det er fordi, de er skabte med en fri vilje til at handle med det liv, de har fået, som de vil. For kristne er det samtidig klart, at evangeliet om Jesus forholder sig til skabningen og syndefaldet. Jesus er det nye menneske, der sejrer der, hvor Adam led nederlag.

Som menneske viser Jesus os en vej tilbage til Gud ved at give afkald på det, der kunne gavne ham selv og i stedet vælge Guds vej. Og som Gud skænker han os frugten af hans sejr, et nyt liv her og nu og i evigheden.

Venligst

Ole Birch
Præst i Metodistkirken

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.