Bibelen siger ikke, hvornår verden blev skabt

Bibelen skildrer ikke skabelsen i videnskabelig forstand. - Foto: Arkiv

Hvilke argumenter kan man bruge i samtale med kreationister, der ikke godtager gængse videnskabelige påstande? Cand.mag. Karen M. Larsen svarer

Spørgsmål:

Jeg har læst en del pro et contra omkring evolution overfor kreationisme, hvor jeg er stødt på en del videoer på You Tube, hvorfor jeg gentagne gange har set de samme argumentationer.

Hvis vi tager udgangspunkt i Bibelen og forudsætter, at den er en acceptabel argumentationskilde, så har jeg lidt tolkningsspørgsmål. Det viser sig nemlig at hovedparten af de kreationister, man kan finde på videoer, ikke accepterer videnskabelige argumenter, hvorfor de måske bedre vil kunne forstå en teologisk argumentation, i tilfælde af at de fejlfortolker Bibelen.

1. Typisk kreationistisk spørgsmål om moral: Har du nogensinde løjet, stjålet, begæret, hadet, misbrugt Herrens navn osv.? Det gør dig til en løgner, tyv, utro og morder. Hvis du erkender dette og bekender dig til Jesus Kristus, så kan du blive frelst.

Er denne hurtige (måske lettere forsimplede udgave) en korrekt tolkning af Bibelens 10 bud ifølge Jesus? Og har vi kun vores moral i kraft af Guds eksistens?

2. Kreationistisk påstand om jordens alder: Jorden er 6000 år gammel (6012 år), for det siger Bibelen. (Udregning af James Usher fra middelalderen).

Kan dette modargumenteres på en fornuftigt basis, der er ret klar? Jeg tænker bl.a. på Visdommens Bog, der siger noget om, at en dag for Gud er 1000 år for et menneske.

3. Påstand om profetier: Bibelen forudsiger fremtiden mange gange, hvilke må være klar evidens for en Gud.

Jeg har læst lidt i Bibelen, men jeg har svært ved at stole på profetier, som jeg kun har set ske i religiøse tekster. Har man eksempler på, at disse profetier faktisk er gået i opfyldelse i andre historiske tekster, der ikke omhandler religiøse skrifter?

Det var lige 3 generelle punkter. Gode referencer (dansk/engelsk) er meget velkomne i tilfælde af at det kan spare lidt skrivearbejde. Håber du kan give mig nogle interessante svar.

Med venlig hilsen
Jon

Svar:

Kære Jon

Spørgsmål 1: Jesus taler om synd og tilgivelse for synd men Jesus forbinder tilgivelsen med troen på ham og bekendelsen til ham. Se f.eks. Luk. 7,36-50 & Luk. 23,39-43.

Med hensyn til moral så har mange kristne i fortid og nutid den forestilling, at samvittigheden er Guds stemme i vores indre, og Gud på den måde står bag menneskers moral. I praksis viser det sig imidlertid, at de forskellige kulturers og tidsaldres forestillinger om rigtigt og forkert er ganske forskellige, hvad taler imod forestillingen om samvittigheden som Guds stemme.

Kristeligt set har mennesket imidlertid sin særlige værdi, fordi det er skabt i Guds billede (1. Mos. 1, 27). Hermed har ideen om, at alle mennesker er ens medmennesker og at de skal behandles med respekt, værdighed, ja kærlighed kristeligt set sin begrundelse i noget, der er større end mennesket selv.

Spørgsmål 2: Bibelen siger ikke noget om, hvornår verden blev skabt. Det hedder jo ikke i 1. Mos. 1, 1 Gud skabet verden i år det og det i stedet står der I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden. I øvrigt har Bibelen to skabelsesberetninger: 1. Mos. 1,1-2,3 og 1. Mos. 2,4-25. De afviger fra hinanden mht. f.eks. rækkefølgen af dyrs og menneskers skabelse. Det er derfor tydeligt, at de, der redigerede 1. Mosebog, ikke havde nogen intention om at skildre verdens tilblivelse i det som man kan kalde videnskabelig forstand.

Spørgsmål 3: Med hensyn til profetierne så er det indenfor den moderne bibelvidenskab ganske almindeligt at se profetier som et udtryk for, hvad man måske kunne kalde en lidt kreativ omgang med historien. F.eks. vil mange sige, at Jesu ord om Jerusalems og templets undergang (f.eks. Mark. 13,1-32) er blevet lagt i hans mund af evangelisterne efter, at disse historiske begivenheder fandt sted.

Profetier, for så vidt som de handler om historiske begivenheder, kan i stedet ses som tolkninger af historien og dens gang, for således at sætte de skelsættende begivenheder ind i en religiøs sammenhæng.

Vi har kilder udenfor Bibelen der f.eks. fortæller om templets ødelæggelse i år 70. Men vi har ingen kilder udenfor Bibelen, der kan bevise, at denne begivenhed blev forudsagt af den historiske Jesus.

Med venlig hilsen
Karen M. Larsen
Cand.mag. i historie og religion

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.