- Du er altid i Guds hænder

Korsets tegn er en påmindelse om, at du er den Treenige Guds barn, skriver Kirsten Kjærulff. - Foto: stock.xchng

Når du er døbt, vil Gud også beskytte dig mod den onde, skriver katolske Kirsten Kjærulff

Spørgsmål:

Hvad betyder tre gange tre kors tegnet over et ansigt eller over noget, jeg gerne vil have beskyttet? Min far tegnede altid korsets tegn ni gange over vores ansigter, når vi skulle på rejse.

Jeg er egentlig romersk-katolsk, men da jeg var barn, måtte vi ikke praktisere troen. Jeg er nemlig født i Østeuropa.

Med venlig hilsen
Jindri

Svar:

Kære Jindri

Korset er symbol på Jesus Kristus. Derfor betyder det altid en beskyttelse mod det onde.

Du er katolik, det betyder, at du er døbt og dermed tilhører Kristus. Du er Hans barn, og Han vil altid beskytte dig mod den onde. Derfor blev der også i dåben tegnet kors for dit ansigt og dit bryst.

Når din far betegnede dig med tre gange tre kors, så er det for at minde dig om, at du er den Treenige Guds barn: Faderens, Sønnens og Helligåndens. Så kan du tage trygt af sted og vide, at du altid er i Guds hænder.

I Danmark må vi godt praktisere vores katolske tro, Derfor tror jeg, du vil blive glad for at finde en katolsk kirke der, hvor du bor. Du kan finde adresser og meget andet om Den katolske Kirke her.

Mange gode hilsener
Kirsten Kjærulff
Katolsk forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.