Gud griber da ind

På dommedag vil Gud for alvor gribe ind i historiens gang, siger Morten Munch.

Spørgsmål:

Er der noget, som tyder på, at Gud griber ind overfor de katastrofer, der sker på jorden?

Gerd

Svar:

Kære Gerd

Det kristne verdensbillede og historiesyn forudsætter en Gud, som er dybt engageret i verdens gang, en Gud som både griber ind, svarer på bøn, og fører historien mod et mål -- men samtidig respekterer menneskers valg og ikke som udgangspunkt ophæver naturens gang.

At Gud har magten til at gribe ind og forhindre ulykker m.v. og til tider også gør det, men at ondskaben og naturens kræfter samtidig ødelægger meget på jorden, hører til det såkaldte teodice-problem (hvordan kan der være en kærlig Gud, når....). Det skal jeg ikke gå nærmere ind på her, da det ikke er vinklen i dit spørgsmål.

Mit svar på dit spørgsmål er både ja og nej.

Ja, Gud griber ind i historien -- han er ikke som en urmager, der har sat verdens ur i gang og dernæst lader det gå sin egen gang, indtil det ruster op eller smadres. Guds indgriben i historien kan være direkte, men oftest indirekte gennem mennesker.

Nej, Gud griber ikke altid ind i historien, og vi må leve med den sårbarhed og dødelighed som præger verden og livet som følge af syndefaldet.

Disse negative konsekvenser ophæves først definitivt, når Kristus kommer tilbage til jorden, for at fuldende Gudsriget.

Men dermed er også sagt, at Gud ifølge den kristne tro vil føre verden frem mod en nyskabelse af jorden og ikke vil tillade denne plan at blive ødelagt, hverken af kræfter på jorden eller i verdensrummet, idet han i Kristus vil fuldende sin tanke med skabelsen.

Morten Munch

Teologisk konsulent i Dansk Oase og bibelsk teolog på Skandinavisk Akademi for Lederskab og Teologi

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.