Jeg er dybt bekymret for Jehovas Vidner

Skal vi gå til Jehovas Vidner med evangeliet om Jesu død og opstandelse?

Der er en verden til forskel på at tro på Jehovas Vidners lære og på at tro på den kristne lære, skriver undervisningskonsulent Carsten Korsholm Poulsen

Spørgsmål:

Jeg har et spørgsmål angående Jehovas Vidner. Vil man egentlig kalde dem kristne og gå ud fra at de "har adgang" til det evige liv, ligesom protestantiske kristne?

Jeg ved godt, at de taler om "de udvalgte", som er berettiget det evige liv. Men kan jeg som en kristen gå ud fra, at de er frelst, eller skal jeg også gå til dem med evangeliet om Jesu frelse, død og opstandelse?

Svar:

Nu er det altid en meget svær sag at skulle bedømme andre i så alvorlige spørgsmål som dette. Jeg vil ikke fælde nogen klar dom, men udtrykke den store bekymring, jeg har angående Jehovas Vidner. Der er skrevet bøger om dette store emne, og her kan man komme ind på detaljerne. Jeg vil nøjes med nogle ganske få hovedlinier:

De siger selv, at de er anderledes
Tilsyneladende er Jehovas Vidner som alle andre kristne: De tror på det, der står i Bibelen. De tror på Gud og Jesus. Og så skulle de jo kunne frelses. Men der er nogle ting, der gør dette usikkert:
De mener selv at være de eneste i hele verden, der bliver frelst! (også selv om de to flinke mennesker, der står i din dør, måske siger noget andet: I deres lære ligger desværre helt tydeligt, at kun de bliver frelst). Så de må selv mene, at deres tro er helt afgørende forskellig fra alle andre kristnes tro - og så bli´r jeg bekymret. For jeg tror, at alle kristne kan frelses - men når Jehovas Vidner så tydeligt siger, at de har en anden tro, og at vores ikke er god nok? Så det er egentlig ikke mig, der siger, at de ikke er kristne - det er dem selv, der distancerer sig fra alle andre kristne.

De ser anderledes på Gud
Men skulle jeg vove at bedømme dem, så vil jeg selv komme frem til den konklusion: Der er en verden til forskel på at tro på Jehovas Vidners lære og på at tro på den kristne lære. Det ville tage mange ord at prøve at forklare det ordentligt. Lad mig nøjes med at anføre, at de ikke tror på det i Bibelen, som vi andre kalder for "treenigheden": Altså at Gud er både én Gud og tre personer. Deres navn for Gud: "Jehova" er dybt underligt - det er egentlig en misforstået stavemåde, der er opstået hos nogen, der ikke kunne hebraisk. For Jehovas Vidner er navnet "Jehova" for Gud blevet det kendetegn, der adskiller de sande kristne (altså Jehovas Vidner) fra alle andre. Og når det nu er tydeligt, at Gud intetsteds i Bibelen bruger det navn og derfor heller aldrig gør frelsen afhængig af at man bruger det navn - så bliver man altså bekymret for Jehovas Vidner!

Noget for noget
Går man ned i deres måde at leve hverdagen på og deres mange vejledninger for det praktiske liv, så bliver det tydeligt, at deres tro er en noget-for-noget tro: De gør "Jehovas gerninger" og derfor frelser han dem! Det er ikke troen på Guds ubegribelige nåde, der tilgiver os totalt!

Ja, mange flere ting kunne tages frem, men for at gøre en lang historie kort: Jeg er dybt bekymret for Jehovas Vidner. Lad mig sige det således: Hvis Gud kan komme til at frelse en person i Jehovas Vidner bliver det mere på trods af vedkommendes lære end på grundlag af den! Og jeg håber og beder til, at Gud har denne mulighed: At nogen af dem trods alt læser selvstændigt i Bibelen og ikke bliver vildledt af Jehovas Vidners "vejledning". At de gennem Bibelen kommer til tro på Jesus som frelseren!

Fortæl om tilgivelsen
Så derfor: Jo, vi skal prøve at fortælle dem evangeliet. Jeg véd godt, at de trænet i at være venlige, og i at sige det, vi gerne vil høre og så i øvrigt fortælle os det, de har lært at skulle sige. Og mine erfaringer er, at det godt nok ikke nytter meget at diskutere med dem. Men hvis man kort fortæller om hvor glad man selv er, fordi Gud tilgiver os alt på grund af Jesus, så bilder jeg mig ind, at jeg nogle gange ser et glimt af håb i deres øjne. Og det håb kan vi bede om må vokse!

Med Venlig Hilsen

Carsten Korsholm Poulsen, cand.theol. og undervisningskonsulent i Indre Mission

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.