Jesus havde stil

Spørgsmål:

Til Morten Munch

Hvad er din opfattelse af hvad Jesu livsstil indeholdt?

Hvor finder jeg et manuskript, der definerer hans livsstil?

Hvad kender du til ligheden mellem Guds Navn og livsstil? Hvis man ser fx 4.mos 6:27:

"Således skal de lægge mit Navn på Israelitterne, og jeg vil velsigne dem."

Kærlig hilsen

Jan W. Jensen

Svar:

Kære Jan

Jeg kender ikke lige dine præmisser for dine spørgsmål. De bedste historiske kilder, vi har til Jesu livsstil, er evangelierne.

Kan du ikke uddybe sidste del af dit spørgsmål om sammenhæng mellem navn og livsstil.

Venlig hilsen

Morten Munch

Teologisk konsulent i Dansk Oase

Jans uddybning:

Når man læser jødisk/hebraisk historie både bibelsk og anden litteratur, danner der sig et billede af Jesu samtid, som forklarer Jesu livsstil lidt nærmere.

Jesus, som var jøde, levede jo et helt perfekt liv iflg. toraen.

Han ekspanderede toraen for os, som han selv var forfatter til, og viste os vejen til at leve vore liv.

Vi er blevet frelst og hva' nu, spørger man så sig selv. Ja, så begynder vandringen med Ham. Og det er vandringen med ham vi må fokusere på. Hvad var det for en vandring han promoverede?

Når vi proklamerer Jesu/Guds navn over vore liv, ja da proklamerer vi hans livsstil over vore liv!

Og det har jo vidtrækkende følger for vore liv, for enten er vi ordets gøre eller kun dets hører!

Ja der var jo selvfølgelig en del ting der blev ændret "på korset". Men jeg tror ikke at vi kan smide hele det gamle testamente væk.

Heller ikke kan vi proklamere, at ved den nye pagt er den gamle pagt tilintetgjort, idet den fornyede pagt er bygget og grundlagt på den forrige pagt!

Kærlig hilsen

Jan W. Jensen

Mortens svar:

Kære Jan

Fint at læse dine tanker.

Jeg er enig med dig i, at frelsen i Jesus Kristus er en frelse til noget, til et liv i kærlighed efter Guds vilje, modelleret i Jesus som den fuldkomne, og belyst gennem de første menigheders liv og forkyndelse om dette nye liv i Ny Testamente -- intimt knyttet til det Gamle Testamente, og hvad vi der lærer om Guds vilje.

Det særlige i den nye pagt er, at Helligåndens nærvær hos Jesu disciple er nøglen og kraften til det nye liv, ikke menneskets egen kraft, og at den kærlighed som gives i fællesskabet med Gud er motivet for at leve i hans vilje og også det indholdsmæssige centrum i Guds vilje.

Tak for dialogen og Gud velsigne dig.

Hilsen Morten Munch

Teologisk konsulent i Dansk Oase

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.