Johannes Åbenbaring er en billedbog

Det er et gennemgående problem i visse dele af protestantisk teologi, at man har svært ved at acceptere mysteriet, eksempelvis talen om Helvede, og derfor forsøger at modernisere det, skriver Kirsten Kjærulff. – Foto: .

Det kan være svært at tolke billederne i Åbenbaringsbogen, men Babylon den Store er et symbol på menneskets oprør mod Gud, skriver cand.theol. Jens Bruun Kofoed

Spørgsmål:

I Johannes Åbenbaring kapitel 18:4 nævnes, at man skal flygte fra Babylon den Store. Hvad er det Gud vil fortælle? Det er åbenbart vigtigt, idet Gud siger, at man kan blive delagtig i hendes plager, hvis man ikke flygter.

Hvem er Babylon den Store? Åbenbaringsbogen er en profeti om fremtiden, derfor kan der ikke henvises til det gamle Babylon. Hvorfor er der ikke lys over Åbenbaringen, hvis den handler om endetiden?

F. Sørensen

Svar:

Kære F. Sørensen

Johannes Åbenbaring er i høj grad en billedbog, så det kan i mange tilfælde være svært at tolke billederne.

Det gælder imidlertid ikke Babylon den Store, eftersom Babylon og det babylonske empirium en række andre steder i Biblen står som et umisforståeligt symbol på menneskets oprør mod Gud (især de politiske og økonomiske aspekter), og hvor opfordringen til at "drage ud" må forstås som en opfordring til ikke at gøre sig delagtig og medskyldig i et sådant oprør og dermed blive ramt af den forestående dom.

I 4 Mos 16 opfordrer Moses i forbindelse med Koras, Datans og Abirams oprør alle i menigheden til at fjerne sig fra oprørernes bolig, så de ikke også bliver ramt af Guds straf. I Es 48,20 og Jer 51,6.45 profeterer Esajas og Jeremias om Babylons kommende fald og opfordrer i den forbindelse Israel til at drage ud fra byen for ikke selv at blive ramt af Guds straf.

Når Johannes i Åbenbaringsbogen bruger præcis det samme billedsprog som Esajas og Jeremias og i øvrigt omtaler Babylon som en by hele 8 gange, så har modtagerne uden tvivl forstået Babylon som et kodenavn for deres egen tids Babylon, nemlig det Rom og det romerske empirium. Og netop fordi Babylon gennem hele Guds folks historie har fungeret som et billede på den verdslighed og det oprør, som er under Guds dom, har kirken også hele tiden forsøgt at applicere det på de til enhver tid synlige repræsentanter for verdsligheden og oprøret mod Gud. Luther brugte det om den katolske kirkes afladsslaveri, Grundtvig skriver om det i salmen "Rejs op dit hoved, al kristenhed" (v.8) og forfatteren Poul Hoffman har skrevet en provokerende historisk roman om verdslighedens udfordringer i kaldæerriget. Bare for at nævne 3 eksempler.

Med venlig hilsen

Jens Bruun Kofoed, cand.theol.

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.