Lederskab og genopstandelse

Hvad tror baptisterne på?

Spørgsmål:

Hej, jeg skal aflægge rapport om baptisme og har nogle spørgsmål jeg ikke rigtig kan finde svar på, så jeg håber I kan hjælpe mig?

Hvordan ser baptisterne på et liv efter døden?
Har baptismen en 'leder'? Ligesom katolismen har Paven i Rom?

På forhånd tak...!

Susanne
email : susanne_q17@hotmail.com

Svar:

Hvordan ser baptisterne på et liv efter døden? Har baptismen en 'leder', ligesom katolismen har Paven i Rom?

Som første svar på begge dine spørgsmål kan jeg sige, at baptisterne ikke har en lære, som alle er enige om. Vi tror på, at Gud leder sit folk igennem Biblens skrifter og gennem sin Hellige Ånd. "Skriften alene" betyder, at vi aldrig har villet have trosbekendelser, men vi er i princippet enige med resten af den kristne kirke om den Nikænske og den Apostolske trosbekendelse.

Det baptistiske er, at hver troende i sidste ende selv må finde en klarhed over, hvad Gud gennem sit ord, i Biblen og ved Helligånden, vil sige til den enkelte. Det betyder også, at vi ikke har en "pave". Hver eneste menighed er en selvstændig enhed, som selv vælger sin præst og selv bestemmer, hvordan menigheden skal fungere. Vi ønsker at være uafhængige af stat og myndigheder.

Menighederne er dog sluttet sammen - i Danmark i det, der hedder "Baptistkirken i Danmark" og vi er medlem af Baptisternes Verdensalliance (BWA). Men disse organisationer har ingen bestemmelse over den enkelte menighed og den enkelte præst eller troende. Formanden for BWA/BiD er altså ingen "pave" - han/hun er valgt demokratisk og kan virke som en åndelig leder i kraft af sin personlighed og ikke i kraft af en tillagt autoritet.

Baptister tror på genopstandelsen, lige som alle andre kristne. Hvordan det præcis foregår og hvor "himlen" er, kan jeg heller ikke svare dig på. Når jeg begraver et menneske, der har været enke eller enkemand, så plejer jeg at trøste familien ved at sige, at han eller hun er blevet forenet med sin elskede - og det tror jeg virkelig på.

I Biblen står der, at en spurgte Jesus, hvad der så skete, hvis man havde været gift med flere forskellige i løbet af livet. Og Jesus svarede lettere omskrevet: Gud er Gud for de levende - og for Gud er vi levende, også selvom vi dør!

Kort sagt: Det skal vi ikke bekymre os om, for det, der foregår efter døden, kan vi alligevel ikke forstå med vores forstand. Vi må bare tro, at Gud vil det bedste for os. Om vi opstår som åndelige legemer eller i kød og blod har baptisterne vist ikke et entydigt svar på.

Personligt tror jeg mest på det åndelige legeme.
Læs f.eks. Luk. 20:28-38.

Hilsen

Lone Møller-Hansen
Baptistpræst på Bornholm

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.