Maria er Guds Moder

JOMFRU MARIA: Hvis Jesus virkelig er Gud, så må Jomfru Maria nødvendigvis være Guds Moder, skriver Søster Abraham fra Jerusalem

Spørgsmål 1:

Kære Søster Abraham

Jeg læste dit svar vedrørende Jesu eventuelle søskende (se link i bunden af siden, red.). I den forbindelse mener jeg, at det fremgår af et af evangelierne - vistnok Markus - at da Jesus prædikede i synagogen på sin hjemegn, sagde folk noget i retning af: "Er det ikke tømrerens søn, og er det ikke hans brødre og søstre, der bor iblandt os?" Man skal naturligvis ikke tage alt i evangelierne helt bogstaveligt, men på den anden side: Hvorfor skulle Jesus ikke have søskende?

Inge Margrethe Jensen

Svar 1:

Kaere Inge Margrethe Jensen!

Hvorfor skulle Jesus ikke kunne have soeskende? For at besvare det spoergsmaal, maa vi betragte to skrifter, nemlig Bibelen og Trosbekendelsen.

1. Bibelen. I Det Nye Testamente tales der (tilmed flere gange) om Jesu broedre og soestre. Der er bare det ved det, at i bibelsk (og overhovedet semitisk) sammenhaeng kan "broder" og "soester" lige saa godt betyde "slaegtning" som virkelig broder eller soester.

Se f.eks. Abraham og Lot: I 1.Mosebog 11,27 hoerer vie, at "Terah avlede Abram, Nahor og Haran; og Haran avlede Lot." Abraham er altsaa Lots onkel. Ikke desto mindre hedder det i 13,8, at Abraham siger, at han og Lot er broedre. Og i 14,14 naevnes Lot som Abrahams broder.

2. Trosbekendelsen (Find den i den danske Salmebog). Her hedder det, at Jesus er "foedt af Jomfru Maria." Det fremgaar ganske tydeligt af trosbekendelsen, at Jesus er Guds enbaarne (eneste) Soen og selv Gud, "af samme vaesen som Faderen," d.v.s. Gud Fader.

Vi skal altsaa lige goere os klart, hvem Jesus er. Og at hvis Han virkelig er Gud, saa maa Jomfru Maria noedvendigvis vaere Guds Moder (medmindre Han da gik hen og blev Gud, efter at Han var blevet foedt som menneske. Og det er forkastet af Kirkefaedrene som falsk laere). -

Det er faktisk ikke en smaasag at begynde at aendre paa Trosbekendelsen. Da vi blev doebt, saa blev vi det paa denne bekendelse, som praesten foerst laeste hoejt for os punkt for punkt, hvorefter han/hun spurgte os "Vil du doebes paa denne tro?" Foerst efter at have faaet et klart "Ja" fra os (eller hvis vi var smaa boern fra vores repraesentant) kunne han/hun doebe os. Og derved blev vi kristne.

For at kunne citere Bibelen med angivelse af kapitel og vers boer du anskaffe dig en konkordans, som jeg haaber, du kan finde i boghandelen Bethesda.

Med venlig hilsen

Kirsten Stoffregen Pedersen/Sr.Abraham

Spørgsmål 2:

Tak for svaret.

Ja undskyld, men med Jesu søskende mener jeg naturligvis børn af Jesu officille forældre (Josef og Maria) og yngre end Jesus. Det ser jeg ikke noget problematisk i.

Men jeg har da naturligvis også oplevet, at man i Mellemsøsten i dag er lidt rundhåndet med begrebene "broder" og "søster."

Venlig hilsen

Inge Margrethe Jensen

Svar 2:

Kaere Inge Margrethe Jensen!

Den opgave, Sct. Joseph fik af Gud, var - ifoelge Det Nye Testamente - at beskytte Jomfru Maria og Barnet, ikke at skaffe hende en stoerre boerneskare, fordi Guds Soen ikke var dem nok!

Ifoelge Bibelen vidste baade Maria og Joseph, hvem Jesus i virkeligheden var. Naturligvis kan man skrive Bibelen om, ligesom man kan skrive et hvilket som helst litteraert vaerk om, eller smide det vaek. Hvad med at skrive H.C. Andersens eventyr om? Mon ikke vi er bedre tjent med at overlade dem til ham?

Med venlig hilsen

Kirsten Stoffregen Pedersen

Spørgsmål 3:

Kære Kirsten S. Pedersen

Tak for svaret. Jeg fornemmer, at vi har vore respektive synsvinkler fra forskellige kirkeretninger. For min part er jeg vant til, at menighedens medlemmer kan læse og diskutere GT og NT med hinanden og vore præster, men jeg respekterer, at andre har en anden opfattelse. Fra mit eget ophold i Mellemøsten ved jeg, at begreber som søn, datter, far og mor anvendes meget liberalt også i dag, og det såvel som meget andet indgår selvfølgelig i mine overvejelser.

Venlig hilsen

Inge Margrethe Jensen

Svar 3:

Kaere Inge Margrethe Jensen

I Deres seneste meddelelse skriver De: "For min part er jeg vant til, at menighedens medlemmer kan laese og diskutere GT og NT med hinanden og vore praester, men jeg respekterer, at andre har en anden opfattelse." Det goer jeg derimod ikke!

Jeg er helt enig med Dem i, at man skal have lov til at laese og diskutere - naturligvis med en rimelig respekt for hinandens tid og kraefter. Men tror De mon ikke, der kan blive plads i den diskuterende skare til en stakkels doktor i Bibelvidenskab? Det er nemlig hvad jeg er. Fra det hebraiske Universitet.

Saa De kan nok vaere sikker paa, at jeg har haft en del lejlighed til at diskutere i mit efterhaanden ret lange liv (72 aar). Og det ikke bare med lutheranere, men med orthodokse og katholske kristne, joeder og muslimer og ateister etc.

Med venlig hilsen

Kirsten Stoffregen Pedersen

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.