Optræder Jesus i fysisk skikkelse i dag?

Når Jesus kommer igen, vil det være i samme skikkelse, som da han viste sig efter opstandelsen, skriver Kirsten Kjærulff.- Foto: Foto: sxc.hu

En dag vil Jesus komme igen for at dømme levende og døde, skriver katolske Kirsten Kjærulff

Spørgsmål:

Hej Kirsten,

Jeg har nogle spørgsmål til dig om Guds pagt med menneskene.

1)Fornyede Gud sit løfte til menneskeheden som Han havde udtalt til Abraham?

2) Lavede Jesus en pagt med dem som accepterede Ham om én, som skulle komme efter Ham? Hvis han har, hvad ville det betyde for en kristen?

3)Hvis Jesus optræder som en fysisk skikkelse i dag, ville det være det samme som Endetiden, eller Dommens Dag for kristenheden?

4) Har Kristus sagt, at Han var kommet for at dømme verden? Hvad betyder i så fald det?

Med venlig hilsen
Jacob Montgomery

Svar:

Kære Jacob Montgomery

Jeg tager dine spørgsmål ét ad gangen:

1) Fornyede Gud det løfte, han havde givet Abraham?

JA, den pagt, Gud havde sluttet med Abraham, fornyede Han med Moses ved den brændende tjørnebusk i Sinai ørken (2. Mosebog). Han skulle udfri Abrahams efterkommere af slaveriet i Egypten og føre israelitterne til Sinai bjerg, hvor Gud ville slutte pagt med dem og gøre dem til sit udvalgte folk.

Sinai-pagten (med de 10 bud) er den grundlæggende pagt i Det Gamle Testamente. Herefter slutter Gud ikke flere pagter med det gamle Israel, men Sinai-pagten bekræftes og fornyes, hver gang Israels folk har været utro.

Den nye Pagt bebudes, da englen forkynder Maria, at hun skal føde Guds Søn, som skal være Konge over Jakobs hus til evig tid. Jesus indstifter den nye og evige pagt skærtorsdag aften i nadversalen i Jerusalem, hvor Han ofrer sit legeme og blod for menneskers frelse.

Den nye pagt er opfyldelsen af den gamle Sinai-pagt. Jesus siger. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at fuldkomme loven (Sinai-pagten).

Den virkeliggør foreningen mellem Gud og mennesker i Ham, som er både Guds Søn og Menneskesøn. Den nye pagt gælder nu ikke blot det udvalgte folk, men alle mennesker. Den kan hverken erstattes eller suppleres af andre pagter, men er kilden til frelse for alle af god vilje, indtil verdens ende.

2) Lavede Jesus en pagt med dem, som accepterede Ham, om én som skulle komme efter Ham? Hvis han har, hvad ville det betyde for en kristen?

NEJ, Jesus indstiftede én pagt, da han døde og opstod for vor skyld, dvs. for alle menneskers skyld. (se ovenfor). Derfor er det Guds definitive og eviggyldige pagt med menneskene. Derfor skulle der ikke komme nogen efter Jesus.

Han er Guds endegyldige svar på menneskets nød. Derfor er det også utænkeligt, at der skulle komme nogen efter Kristus. Hvis det var tilfældet, ville hele kristendommen være en stor løgn.

3) Hvis Jesus optræder som en fysisk skikkelse i dag, ville det være det samme som Endetiden, eller Dommens Dag for kristenheden?

JA, Jesus vil en dag komme igen i synlig skikkelse for at dømme de levende og de døde, men Han vil ikke komme i samme fysiske skikkelse, som da Han gik på jorden for 2000 år siden, men i forklaret skikkelse, som da Han viste sig for sine disciple efter opstandelsen.

Det vil være endetiden og dommens dag ikke kun for kristenheden, men for hvert eneste menneske på denne jord fra Adams tid til den sidste dag.

4) Har Kristus sagt, at Han var kommet for at dømme verden? Hvad betyder i så fald det?

JA, det er den opgave, Han har fået af sin Fader, men Han siger også: Joh 12,47 Jeg er ikke kommet for at dømme verden, men for at frelse den. (Joh 12. 47) Jesus ønsker ikke synderens død, men at han omvender sig.

Derfor hjælper Han os gennem sin Kirke og sine sakramenter til at leve sådan, at vi ved Hans nåde kan bestå for Hans dom. Alle vil således blive dømt på deres holdning til Jesus og hans Evangelium og til deres medmennesker, dvs. på deres tro eller vantro og på deres gerninger.

De, der lever efter Mose lov, skal dømmes efter den, mens de, der lever efter samvittighedens lov og ikke har kendt nogen anden lov, skal dømmes efter den. Men hvis nogen dømmer andre, skal han selv blive dømt, nemlig efter det mål, hvormed han selv har målt sin næste.

Alle bliver retfærdiggjort ufortjent af Guds nåde, ved den forløsning som er i Kristus Jesus, hvis de tror på Ham Den, som tror på ham, dømmes ikke, men har evigt liv, siger Johannes (Joh 5,24). Gud er kærlighed, og den som bliver i kærligheden, behøver ikke at frygte på dommens dag.

Det afgørende er, om man har vist barmhjertighed mod sine medmennesker. Det kan du læse om i Matthæuesevangeliet kapitel 25, hvor Jesus fortæller om dommens dag.

Med venlig hilsen
Kirsten Kjærulff
Katolik, forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.