Var Jesus fredelig?

Ikke at være fredelig betyder ikke at være voldelig, og i Jesu ord formidlede snarere noget revolutionært, forklarer teolog Knud Jørgensen. Foto: Kilde: Arkiv

Jesus sejrede over det ødelæggende og destruktive gennem afmagt, forklarer teolog Knud Jørgensen

Spørgsmål:

Lignelsen om de betroede pund - i særdeleshed Lukasevangeliet 19,27 - fremhæves med jævne mellemrum af kritikere af kristendommen som et eksempel på, at Jesus ikke kun var en fredelig mand. Hvad er den traditionelle forståelse af denne lignelse og dens tale om "at hugge ned for mine øjne"?

Med venlig hilsen
Martin

Svar:

Kære Martin.

Lignelsen om de betroede pund (Luk. 19,11-27) handler om en tjener, som tror, at man kan være tilskuer og sidde på gærdet. Sådan kan man ikke lære hverken livet eller Gud at kende. Det er omvendt: Kun den som tager Gud og livet alvorligt, kan kende ham.

Man kan ikke sidde på tilskuerplads og først vurdere og veje. Hop ud på de 70.000 favne, sagde Søren Kierkegaard.

At tage Gud alvorligt vil sige at tage ham på ordet og give ham mulighed for at reagere sådan, som han har sagt i sit ord. Mød ham med åbne hænder og ikke med knyttede næver.

Resten af lignelse er til for at fremhæve denne pointe, for i næsten alle lignelser er der bare en pointe. Vers 27 om at hugge fjenderne ned for mine øjne er altså en del af lignelsens staffage.

Hvis verset i det hele taget hører med til lignelsen. Man kan nemlig godt argumentere for, at dette vers er en underlig brokke, som virker som om den er hængt på, men i grunden ikke hører hjemme.

Sådan behandler de fleste udlæggere verset. Uanset handler også dette vers om billedsprog. Det kan derfor ikke bruges som belæg for at Jesus skulle tilskynde til vold.

Er Jesus så fredelig alligevel? Han vendte op og ned på det meste. Han kaldte traditionens vogtere, skriftkloge og farisæere, for kalkede grave og det som var værre. Han kastede købmændene ud af templet.

Det kan næppe kaldes at være fredelig eller fredsommelig. Der er snarere noget revolutionært i hans ord og handlinger.

Begge dele har derfor også i historiens løb tilskyndet til opposition og opgør med stivbenede traditioner, ja, i nogle tilfælde til revolution, som for eksempel i kampen mod racisme i Sydafrika eller modstanden mod diktaturer i Latinamerika.

Men ikke at være fredelig betyder ikke at være voldelig. Hele Jesu lidelseshistorie tegner et billede af en mand, som nægter at hente hjælp fra engle og magter og i stedet sejrer over det ødelæggende og destruktive gennem afmagt.

Luther siger det sådan: Guds almagt er skjult under sin modsætning, afmagten.

Med venlig hilsen
Knud Jørgensen
Asiensekretær i Areopagos

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.