Vi kan gå på vandet

Tror vi på en almægtig Gud, er det i princippet muligt at gå på vandet, skriver teolog Morten Munch. - Foto: Foto: sxc.hu

At følge efter Jesus er en vandring i tro og tillid - ikke en bogstavelig gåtur på bølgerne, skriver teolog Morten Munch

Spørgsmål:

Vil det i dag være muligt for mennesket at gå på vandet, som Jesus gør i "vandringen på søen"? Og vil man kunne skille havet ved hjælp af Gud i dag, som Moses gør i "vandringen gennem havet" - ud fra en kristen persons synsvinkel?

Sarah Larsen

Svar:

Kære Sarah,

Svaret på dit spørgsmål vil afhænge af det verdensbillede, man har. Har man et lukket verdensbillede, hvor der kun er plads til det, man kan måle og veje og efterprøve videnskabeligt, er de overnaturlige hændelser, du refererer til ikke mulige, hverken før i tiden eller i dag.

Har man et verdensbillede, der giver plads til (og måske grundlæggende forudsætter) troen på en almægtig Gud, er det i min forståelse af Guds almagt principielt muligt ved Guds hjælp at gå på vandet, dengang og i dag.

Når det er sagt, vil jeg tilføje, at budskabet i de bibelske beretninger om vandringen på søen og vandringen gennem havet ligger på et andet plan. På søen åbenbarer Jesus sin myndighed og sin herlighed som Guds søn. Det er en beretning, der forkynder, hvem Jesus er.

Jesu kald til at følge efter, handler for os ikke om en bogstavelig gåtur på bølgerne, men om en vandring i tro og tillid, ligesom han selv havde tillid til sin himmelske far. Det er denne mulighed, de bibelske tekster forkynder for mennesker til alle tider.

Venlig hilsen
Morten Munch
Teologisk konsulent i Dansk Oase, lærer på SALT

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.