Ville Gud skabe konflikt i Første Mosebog?

"Hvis teksten læses med respekt for den skabelsesteologiske ramme, som teksten er placeret i, så er det så at sige Gud, der dikterer spillereglerne, og derfor er det naturligvis Kain, der skaber konflikten," skriver bibelforsker Jens Bruun Kofoed. Foto: Ignaz Weitenauer/wikimedia.org

Bibeltekster kan tolkes forskelligt afhængigt af, om du læser med en fænomenologisk, religionshistorisk eller en skabelsesteologisk vinkel, svarer bibelforsker Jens Bruun Kofoed

Spørgsmål:

Kan nogen give mig en forklaring på, hvorfor Gud tilsyneladende elsker konflikter? Han tog eksempelvis imod Abels offergave, fedtstykkerne af sit småkvægs førstefødte, men afviste Kains offergave, jordens afgrøder. (1. Mosebog kapitel 4, vers 3-5). Hvorfor?

Med venlig hilsen
Dhamu Chodavarapu

Svar:

Kære Dhamu Chodavarapu

For at besvare dit spørgsmål, er det vigtigt først at tage stilling, til hvilke forudsætninger, teksten skal læses med.

Hvis teksten læses med respekt for den skabelsesteologiske ramme, som teksten er placeret i, hvor Gud er Skaberen og mennesket er Guds skabninger, så er det så at sige Gud, der dikterer spillereglerne, og derfor er det naturligvis Kain, der skaber konflikten.

Et sådant gudsbillede kan naturligvis anfægtes af andre grunde, men hvis tekstens eget univers skal respekteres, så er det Kain, der er årsag til problemet.

Teksten problematiserer med andre ord ikke selv, at Gud har denne ret til at definere spillereglerne, og har dermed som sit udgangspunkt, at når konflikter i forhold til Gud opstår, så er det Kains eller menneskets problem, ikke Guds.

Læses teksten imidlertid fænomenologisk eller religionshistorisk som et udtryk for en bestemt forfatters opfattelse af Gud, så kan man argumentere for, at problemet dybest set ligger hos den Gud, som forfatteren har skabt.

Hvis fortællingen læses på baggrund af en sådan fænomenologisk eller religionshistoriske tilgang, så legitimerer den altså en kritik af Kains Gud som årsag til konflikten eller måske endda decideret konfliktsøgende, som ikke er legitim indenfor teksternes egen virkelighedsforståelse.

Med venlig hilsen
Jens Bruun Kofoed,
cand.theol., ph.d.,
adjunkt ved Dansk Bibel-Institut

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.