Ånd og legeme har samme ret

Mennesket er determineret til fællesskab med Gud og medmennesket og er således primært et relationelt og socialt væsen, skriver Morten Munch.

MENNESKESYN: Mennesket rummer et stort potentiale i forhold til at være Guds medskaber, genspejle Guds væsen og kreativt udtrykke sig i frihed, skriver Morten Munch

Spørgsmål:

Jeg søger svar på, hvad det vil sige at flytte bjerge (Matt 17,20). Er bjerge symbolik for forhindringer og det dæmoniske? Desuden: Findes der nogen klar definition på et kristent menneskesyn?

På forhånd mange tak og keep up the good work!

Kærlig hilsen

Brian Christiansen

Svar:

Bjerge er ikke et fast billede på eksempelvis forhindringer eller, som du foreslår, dæmoner, men det er et naturligt valg i denne sammenhæng, hvor Jesus vil sige, at intet er umuligt for den, der tror på den Gud, for hvem alt er muligt.

Dels er et bjerg noget af det mest solide, vi mennesker kan forestille os – at flytte et sådant taler om en enorm virke- og påvirkningskraft. Dels er Jesus netop kommet ned fra et bjerg, Forklarelsens Bjerg, og har måske nikket i retning af bjerget, da han talte ordene i vers 20. Ikke fordi de skal forstås bogstaveligt, men for at understrege troens kraft.

De forskellige kirkelige tolkningstraditioner og kirkesamfund vil lægge vægten lidt forskellige steder i beskrivelsen af et kristent menneskesyn.

Dette kan ikke sættes på en kort formel, men grundlæggende handler det om mennesket som værende skabt af Gud og i Guds billede, samt mennesket som en falden skabning, syndig og dødelig, men genstand for Guds kærlighed og genoprettende virke i Kristus og ved Helligånden.

Skabelsen i Guds billede betyder, at menneskesynet tager sit udgangspunkt uden for mennesket selv, i Gud Skaberen. Mennesket er determineret til fællesskab med Gud og medmennesket og er således primært et relationelt og socialt væsen, samt en helhed af ånd, sjæl og legeme, i modsætning til græsk dualisme hvor det legemlige er lavere end det åndelige.

Hvert menneske er samtidig unikt og værdifuldt og har krav på respekt og er selv underlagt et etisk ansvar i forhold til sine medmennesker og den øvrige skabning.

Mennesket rummer et stort potentiale i forhold til at være Guds medskaber, genspejle Guds væsen, som er kærlighed, og kreativt udfolde og udtrykke sig med sine evner i frihed i det samfunds- og kulturmæssige liv indenfor denne bestemmelse.

Mennesket er samtidig et begrænset og dødeligt væsen, synden har skabt et brud i forhold til Gud og medmennesket og den øvrige skabning. Gud har handlet i Kristus for at hele dette brud og fornyer mennesket ved sin Ånd gennem troen på Kristus.

Samtidig bliver "grundskaden," menneskets tendens til at søge sig selv frem for Gud og sit medmenneske, ikke fuldt ud helet i det jordiske liv, men først i evigheden.

Dette giver det kristne menneskesyn en realisme i forhold til en naiv fremskridtstro.

Med venlig hilsen

Morten Munch
Bibelsk teolog på Skandinavisk Akademi for Lederskab og Teologi

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.