Hvorfor er abort forbudt i den katolske kirke?

Hvert eneste menneske er Guds billede helliggjort af Gud fra første undfangelses øjeblik. Det er helligt og ukrænkeligt - også selv om det ikke er ønsket af faderen og moderen, svarer katolske Kirsten Kjærulff.

Argumentet for abort, at kvinden skal have lov at bestemme over sin egen krop, er dybt egoistisk og aldeles ukristeligt, mener katolske Kirsten Kjærulff

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Jeg ved, at paven, den katolske kirkes overhoved, er imod abort, da han varetager barnets ret til liv. Men kan du hjælpe mig med at slå helt fast, hvad det er, en katolik vil bruge som modargumenter?

Med venlig hilsen
Pernille

Svar:

Kære Pernille

Ifølge katolsk tro er abort det samme som fosterdrab og dermed en synd imod det femte bud: Du må ikke slå ihjel. Derfor er det uacceptabelt på alle stadier af et fosters udvikling.

SE OGSÅ: De ti bud

Gud siger til profeten Jeremias:

"Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig, før du kom ud af moders skød, helligede jeg dig".

Det gælder hvert eneste menneske. Det er Guds billede helliggjort af Gud fra første undfangelses øjeblik. Det er helligt og ukrænkeligt - også selv om det ikke er ønsket af faderen og moderen.

I Katolsk Ungdomskatekismus YOUCAT, stk. 383 står der:

"Gud alene er herre over liv og død. Ikke engang 'mit' liv tilhører mig. Ethvert barn har fra undfangelsen af ret til livet. Lige fra begyndelsen er det ufødte menneske en selvstændig person med umistelige rettigheder, som ingen stat, læge eller mor må krænke".

LÆS OGSÅ: Kan abort tilgives?

Der kan være mange situationer, hvor forældrene synes, barnet kommer ubelejligt: En hindring for uddannelse eller karriere, eller at der i forvejen er en stor børneflok, og forældrene synes, de ikke har råd til flere børn. Der kan også være tale om voldtægt eller andre forhold, hvor moderen er blevet gravid imod sin vilje.

Men uanset, hvordan dette lille menneske er blevet undfanget, så er livet en gave fra Gud, helligt og ukrænkeligt. Det gælder også, selv om barnet måske er handicappet, eller man på anden måde mener, det vil få et vanskeligt liv. Gud har alt i sin hånd, og han er den eneste, der kan råde over liv og død.

Pave Benedikt XVI sagde: "Også det handicappede liv er værdifuldt og ønsket af Gud. Desuden kan der her på denne jord aldrig være nogen garanti for et liv uden legemlige, sjælelige eller åndelige begrænsninger."

Argumentet for abort, at kvinden skal have lov at bestemme over sin egen krop, er dybt egoistisk og aldeles ukristeligt. Det er et udtryk for den "dødens kultur", som pave Johannes Paul II og pave Benedikt kæmpede imod. Det er et udtryk for, at mennesket har sat Gud fra bestillingen og sat sig selv på hans trone, når man tror, man således har ret til at bestemme over liv og død. LÆS OGSÅ: Forskelle mellem katolsk og protestantisk tro Den katolske kirke argumenterer for en "livets kultur", som skal beskytte alt liv, især det værgeløse lille menneske i moders skød. Samtidig vil den også støtte de kvinder, som trods store vanskeligheder gerne vil føde deres barn.

Det hører til statens fornemste opgave at beskytte uskyldigt liv. Hvis staten svigter denne opgave, undergraver den selv retsstatens fundament.

Venlig hilsen
Kirsten Kjærulff,
Forfatter og katolik

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.