Jeg er i religionstvivl: Hinduisme eller islam?

Det var i en kampvogn som denne, to danske soldater i lørdags blev dræbt. Kampvognen er forsvarets sikreste. --

Jeg vil anbefale dig at blive ved den religion, du er født og vokset op i, svarer hindu Dhamu Chodavarapu. Imam Kassem Rachid svarer, at hvis man oplever islamt rigtigt i bare ét sekund, vil man aldrig give slip igen

Spørgsmål om at vælge religion

Hej brevkasse

Jeg er i ''religionstvivl'' og søger derfor viden om hinduisme og islam. Efter hvad jeg har forstået, har islam én Gud, mens der i hinduismen er flere guder?

Jeg vil gerne vide, hvordan det kan være, at hinduismen har flere guder, og om det på nogle måder kan bringe én i tvivl, når der er flere end en? Jeg spørger frit fra leveren, da jeg er interesseret i at konvertere til islam eller hinduisme.

Venlig hilsen
V

Svar fra hindu Dhamu Chodavarapu

Kære V

Uden at kende din baggrund og vide hvorfor du vil skifte religion, kan jeg kun svare dig generelt.

At skifte religion er ligesom at tisse i bukserne, det giver en stakket varme. Mange af os tror, at naboens religion er grønnere. Der er en milliard kristne, en milliard hinduer og endnu en milliard muslimer, der tror og beder hver dag til Gud, men vi ser megen endelighed, der florerer over hele kloden, og det skaber tvivl, om Gud hører efter vores tilbedelse.

Derfor tror jeg som hindu ikke, at løsningen for dig og din tvivl er at skifte religion. Religion skal give os styrke til at modstå og opbygge selvstændighed, så vi kan forstå og søge løsninger på vores egen situation. Religion er ikke en dyne, man kan trække over sig og tro, det er Guds vilje. Uanset om man tror eller ej, brænder man fingrene, hvis rører ved en varm kogeplade.

At skifte religion hjælper lige så lidt som at skifte skjorte uden at vaske sig, det stinker stadig. Det er en fundamental sætning i hinduisme. Hinduisme kræver, at hvert menneske forstår sin egen situation og opdrager sig selv til at opleve og håndtere medgang og modgang. Der er ingen kære mor eller Gud, der tager dig i hånden og reder dig, hvis du ikke selv gør noget ved det. Men du opnår selvtillid og harmoni ved at bede. Du står selv med ansvaret for situationen og dermed for løsningerne.

Derfor er det ikke så nemt at være hindu, hvis du ikke har den selvstændighed og tro på dig selv, og hvis du agter at pådrage dig det åg af ukritisk underdanig underkastelse for Gud. Hinduisme lærer dig at stå på egne ben, og at Gud er som din ven og mentor, men ikke en tyranniserende skolelærer, hvor du skal adlyde ham for evigt.

Hinduismen var i mere end 1000 år underlagt som en tredje klasses religion i sit eget land, men har bevaret sine oprindelige tanker. Det viser storhed.

Kristendom: jeg er ikke så vild med Det Gamle Testamente, men Det Nye Testamente er smukt og meningsfuldt, som man kan lære meget af. Bare det som Jesus siger:

at spise med uvaskede hænder gør ikke et menneske urent (jeg tilfører: men måske syg).

Nogle prædiker, at det er sundt ikke at spise svinekød, men det var dengang og på de kanter i verden, hvor grisene levede af menneskernes afføring. Nu får de den bedste hygiejniske føde. Derfor er det en gammeldags uddød skrøne.

Bibelens tro er ikke blind underkastelse; det fremgår klart af en samtale mellem en kvinde og Jesus. En kvinde henvender sig til Jesus om helbredelse af sin datter. Hun argumenterer med Jesus, som hun siger:

'Jo Herre, hundene æder jo alligevel de krummer, som husets folk spilder på gulvet. Det er ikke blind underdanighed men saglig debat, Jesus giver hendes datter helbredelse.

Det er min pointe, at man bør have den selvstændighed at kunne parlamentere med Gud. Du må også læse min tidligere skrivelse her, som sikkert vil hjælpe dig.

Jeg vil anbefale dig at blive ved den religion, du er født og vokset op i, men lær den og andre at kende med kritisk selvstændighed. Religioner var/er med til at skabe indre skønhed og selvstændigt samvær med andre. Pas på arvesølvet, smid det ikke overbord.

Håber du fik noget ud af det, jeg har skrevet, og jeg vil takke dig for at give mig den mulighed.

Venlig hilsen
Dhamu Chodavarapu
Samfundsdebattør, hindu og panelist på religion.dk

Svar fra imam Kassem Rachid

Kære V

For at kunne give et ordentligt svar prøver jeg at komme rundt omkring spørgsmålet.

Vi tror som muslimer på, at der kun er én Gud overalt både i himlen og på jorden. Denne tro har været til siden Adam og bliver indtil dommedag. Moses og Jesus troede også på det samme, det gjorde også andre profeter, blandt andet Noah og Abraham.

Gud hedder Allah og har skabt det hele og styrer det hele. Han ligner ikke noget, og der er ikke noget, der ligner ham. Der er ikke nogen, der har set ham; første gang, man får ham at se er, når man kommer i paradis efter dommedag.

Mennesker er faret vild, efter de har forladt Guds ord og profeternes budskab. Blandt andet kristne og jøder, som mener, Gud har en søn eller andre noget andet. Masser af kristne i dag er meget i tvivl om deres tro. Hvem er Gud? Er det Jesus, eller er Jesus Guds søn? Og hvis han er, hvorfor kunne han ikke redde sig selv, eller hvorfor kunne Gud ikke redde ham? Hvis han er Gud, hvordan kan han da spise, sove, blive syg og så videre.

I forhold til buddhismen, som tror på flere tusind guder og betragter køer som hellige, prøv at høre, hvad Ghandi siger:

At beskytte koen i buddhisme er en gave til verden fra Indien. På den måde kan man være solidarisk mellem mennesker og dyr. Jeg tilbeder koen og vil gøre det altid. Min ko er min mor, som er bedre end min biologiske mor, fordi min biologiske mor kun har ammet mig i to år, og hun kræver, at jeg skal lytte til hende hele mit liv, hvor min mor koen giver mig mælk hele mit liv, selvom jeg kun giver hende lidt mad. Når min biologiske mor bliver syg, bruger vi en masse penge på at behandle hende, men min mor koen kræver ikke noget. Når min biologiske mor dør, skal vi bruge en masse penge på hendes begravelse, og hvis min mor koen dør, så spiser vi hende. Jeg vil give jer mulighed for at tænke over disse ord.

Til sidst vil jeg bare nævne, hvad det specielle ved islam er:

1. Islam giver forklaring på alt fra Adams tid indtil dommedag, også på, hvad der vil ske med os i vores liv indtil døden

2. Islam giver ro og fred i sjælen. Hvis man oplever islam rigtigt i bare ét sekund, vil man aldrig give slip igen

3. Islam er for mig et lys, som belyser hjerte, tanker, lyser min vej, giver kærlighed, lyst til at leve og være optimistisk og drømme om et nyt liv hver dag

4. Hvis man hører Koranen, selvom man ikke er muslim, så kan man ikke lade være med at blive påvirket af den

Et citat fra Koranen:

Sig: hvis der har været andre guder med Ham, så er himlene og jorden ødelagt. Hvis der har været andre guder end Ham, så har de hævet sig over hinanden.

Venlig hilsen
Kassem Rachid
Imam og panelist på religion.dk

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.