Muslim: Hvorfor omtales Jesus som Guds søn, når Gud ikke er et menneske?

For mig som kristen er det troen på, at den allermest ophøjede og perfekte Gud udleverer sig helt og holdent til os mennesker, at Gud elsker mig og alle mennesker så meget, at han gjorde dette for os, der kan få tårerne til at pible frem i mine øjne, skriver religionslærer Karen M. Larsen.

Hvor Gud i islam er så højt ophøjet over mennesket, at han end ikke vil kommunikere direkte med sine profeter, men i stedet kun talte til dem gennem en engel, så ikke bare taler Gud i kristendommen direkte til os mennesker, nej han bliver som en af os, svarer religionslærer Karen M. Larsen

Spørgsmål:

Hej brevkasse

Jeg er en muslimsk pige. Jeg ville spørge om, hvorfor det nævnes i Bibelen, at Jesus er Guds søn. Vi ved, at Gud ikke ligner sin skabning, for hvis det var tilfældet, så ville Gud være et menneske, hvilket han ikke er.

Definitionen på et menneske er, at det bliver født med en begrænset levetid. Selvom mennesket er vant til at alting har en begyndelse og en slutning (på samme måde som vi alle har en mor og far), hvis det altså skal forholde sig til virkeligheden, så bliver man nødt til at tænke: Jamen hvad skabte tiden?

LÆS OGSÅ: TEMA: Jesus

Det må være noget, der ikke selv havde tid, for hvis det havde tid, så ville det ikke skabe tid, da det i forvejen ville være skabt. Så udelukkende må det være noget, der ligger udenfor tid. Gud skabte jorden, og Gud er uendelig. Så for mig giver det ingen mening at omtale Jesus som værende Guds søn.

Ud fra dette vil Bibelen heller ikke lyde troværdig, da den er nedskrevet af mennesker. Mennesker er jo ikke almægtige, selvom de prøver at beskrive naturfænomener.

I bedste fald har det med tiden vist sig, at vi tager fejl. Hvorimod der i Koranen står, at Gud er den eneste skaber, ligner ikke sin skabning og ikke har familie eller besidder nogen andre. Man siger også, at kristendom og islam ligner hinanden og bare er formuleret på to forskellige sprog. Men, jeg ser det altså ikke som tilfældet, da jeg ved, at Koranen er mere præcis. Det skyldes, at det er Gud, der har skrevet Koranen - ikke mennesket.

Venlig hilsen
Ayat

Svar:

Kære Ayat

I kristendommen tror man, at Jesus både er Gud og menneske. Den ene evige Gud har ifølge den kristne lære om treenigheden altid rummet de tre personer: Faderen, Sønnen og Helligånden. Som Gud var, er og forbliver Jesus evig, uendelig og udødelighed, ikke underlagt tidens lov og så videre. Men de kristne tror også, at Jesus valgte at blive menneske, fordi Gud i sin uendelige kærlighed til os mennesker ville udlevere sig selv til os for at frelse os.

LÆS OGSÅ:Da Gud blev et menneske

Hvor Gud i islam er så højt ophøjet over mennesket, at han end ikke vil kommunikere direkte med sine profeter, men i stedet kun talte til dem gennem en engel, så ikke bare taler Gud i kristendommen direkte til os mennesker, nej han bliver som en af os. Han stiger ned til os for at løfte os op til ham.

For mig som kristen er det lige præcist denne tro på, at den allermest ophøjede og perfekte Gud udleverer sig helt og holdent til os mennesker, som barnet i krybben, som manden på korset, der gør kristendommen værd at tro på. Troen på, at Gud elsker mig og alle mennesker så meget, at han gjorde dette for os, kan få tårerne til at pible frem i mine øjne.

LÆS OGSÅ:Hvorfor siger kristne, at Jesus er Gud?

Islam og kristendom handler ikke om det samme. Begge bekender sig til troen på den ene Gud, men der er forskel på, hvad man tror om Gud.

Venlig hilsen
Karen M. Larsen
Religionslærer

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.