Der findes én Gud men et væld af gudsbilleder

Menneskets gudsbillede bliver forskelligt alt efter hvilken religion og kultur, det tilhører, påpeger Lillian Risum.

Spørgsmål:

Jeg hørte i medierne, senest på DR i en samtale mellem Jes Gårdbo og en kvinde bosiddende i Libanon, at den muslimske Allah og den kristne Gud er den samme "størrelse".

Jeg hørte i DR/TV-nyhederne følgende oversættelse af muslimske voldsmænds råb "Allah er den største" blive til "Gud er stor".

Jeg har også på DR-TV hørt "imam" oversat med det danske "præst".

Jeg kan ikke forliges med tanken om, at den muslimske Gud er den samme som min kristne Gud.

1. Er den muslimske Allah den samme som den kristne Gud?

2. Er mediers oversættelse, som fortalt i ovenstående en sand oversættelse?

Svar:

Kære Spørger.

Jeg medgiver gerne, at også jeg ind imellem er forvirret over de forskellige oversættelser, vi som brugere af nyhedsmedierne ofte udsættes for.

Når jeg hører en journalist nævne ordet "præst", tænker jeg straks, at han/hun må tale om en præst inden for et kristent kirkesamfund, men når jeg så hører, hvad denne "præst" har sagt eller gjort, finder jeg ud af, at der rent faktisk var tale om en imam eller en anden muslimsk religiøs leder.

Dette er ganske enkelt signalforvirrende og uden tvivl med til at sætte kristne og islamiske religiøse ledere i samme bås (og dermed miskreditere kristne og kristendommen).

Jeg er overbevist om, at de allerfleste i dagens Danmark ved, at en leder ved en moske kaldes en imam, og at han i mange islamiske samfund har en rådgivende funktion. Så kald en imam en imam og ikke præst.

Når man taler om "præstestyret" i Iran, er det misvissende, idet der ikke findes noget "præstestyre" inden for islam. Vi har så tit hørt ordet ayatollah (Guds finger), at vi godt ved, at han er en fremtrædende islamisk leder. Hvorfor så ikke kalde ham en "religiøs leder" og tale om "de religiøse ledere" eller "det religiøse lederskab" eller "det muslimske lederskab"?

"Allâhu akhbar" betyder "Allâh/Gud er større" -- underforstået: Større end hvad et menneske kan forestille sig. Netop heri ligger hans guddommelighed if. islamisk tankegang.

Hermed er vi ved det næste spørgsmål, som du stiller, nemlig hvorvidt Allâh i islam er den samme som Gud i kristendommen. Personligt bruger jeg ikke udtrykket "den kristne Gud", idet Gud den almægtige, Jesu Kristi far ikke blot er de kristnes Gud. Eftersom han er himlens og jorden skaber, er han den eneste, der er Gud, og ethvert menneske er skabt i hans billede, i hans lighed.

Når jeg skal besvare spørgsmålet, om Allâh i islam er den samme som Gud i kristendommen, så gør jeg det ud fra en kristen eller bibelsk synsvinkel og vil ikke forsøge at give Koranens svar herpå.

Jeg er overbevist om, at det er den ene Gud, himlens og jordens skaber, både muslimers og kristnes tilbedelse retter sig imod.

Alle mennesker er skabt i Guds billede (jf. Første Mosebog 1,26), men siden Adam og Eva syndede (jf. Første Mosebog kap. 3) bliver hvert eneste menneske født som en synder, som én, der har sat sig uden for Guds lov og fællesskabet med Gud: Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud" (Romerbrevet 3,23).

Instinktivt ved mennesket, at Gud har skabt det, men på grund af at det er en synder, søger mennesket Gud forskellige steder - dog uden at finde ham. Menneskets gudsbillede bliver forskelligt alt efter hvilken religion, man tilhører. I islam er gudsbilledet ét, i kristendommen et andet. At overse dette eller at forsøge at udviske forskellene er fatal. Da er man nemlig hverken tro mod islam eller kristendommen.

Og dette med gudsbilledet er vigtigt, når vi skal fastslå, hvorvidt kristne og muslimer tror på den samme Gud. Billedet af Gud er i hvert fald forskelligt i de to religioner.

Hvordan Gud åbenbarer sig for mennesker er forskellige: I islam åbenbarer han sin vilje i Koranen, mens han i kristendommen åbenbarer sig selv i et menneske, Jesus fra Nazareth. Skal vi have mulighed for at kende Gud, sådan som han virkelig er, er det da ligegyldigt, hvilken gudsforestilling, man har? Næppe. Koranen tager skarpt afstand fra Bibelens vidnesbyrd om Gud, hans væsen og selvåbenbaring i Jesus Kristus, mens det i kristendommen er altafgørende, at Gud blev menneske i Jesus.

Taler Bibelen sandt, at Gud kun kendes fuldt ud (og dermed til frelse) i Jesus Kristus, så er Koranens gudsbegreb yderst mangelfuldt og i modstrid med Bibelens vidnesbyrd om, at ingen kan komme til Gud uden ved tro på Jesus (jf. Johannesevangeliet 14,6, hvor Jesus siger: Jeg er vejen, sandheden og livet; ingen kommer til Faderen [Gud] uden ved mig").

Min konklusion bliver derfor, at muslimer ikke kender Gud til frelse -- netop fordi de ikke kender vejen til frelsen, der går gennem frelseren Jesus Kristus.

Med venlig hilsen

Lillian Risum

cand.theol. og M.A. i islamstudier

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.