Hvordan opstod verden?

Mens naturvidenskaben ikke kan svare på, hvad der forårsagede dette Big Bang, ligger det jo lige til det kristne højreben at forklare det skabelsesteologisk med, at det var Gud, der som den intelligente designer var årsagen, skriver bibelforsker Jens Bruun Kofoed Foto: stock.xchng

Hvad enten man tror på Bibelen eller Big Bang, må man antage, at noget eller nogen eksisterede forud for og var årsag til begyndelsen, svarer bibelforsker Jens Bruun Kofoed

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Det forhold, at naturvidenskaben har en forestilling om, at der skulle have eksisteret en livløs verden i flere milliarder år, før livet opstod, hvordan kan man forene det med troen på det evige liv?

Med venlig hilsen
Keld Jensen

Svar:

Kære Keld Jensen

Det er svært at give et kort svar på dit spørgsmål, eftersom det jo både involverer naturvidenskab og bibeltolkning, og skabelsesteksterne i Bibelen hører som bekendt ikke til de mindst omdiskuterede.

Samtidig er jeg ikke ekspert på det naturvidenskabelige, og kan derfor kun kommentere med en vis faglig vægt på det bibelteologiske.

Men jeg ved så meget om naturvidenskaben, at der jo også her opereres med en begyndelse, nemlig det såkaldte Big Bang. Og mens naturvidenskaben ikke kan svare på, hvad der forårsagede dette Big Bang, ligger det jo lige til det kristne højreben at forklare det skabelsesteologisk med, at det var Gud, der som den intelligente designer var årsagen, og at denne Gud derfor også eksisterede uafhængigt af og forud for det kosmos, som blev resultatet af Big Bang.

LÆS OGSÅ: Hvem skabte jorden?

Og hvad enten man som fortolker mener, at skabelsesberetningen giver plads til såkaldt teistisk evolution, hvor Gud styrede de evolutionære processer over millioner eller milliarder af år, så det i sidste ende førte til fremkomsten af homo sapiens, eller man læser beretningen kreationistisk, hvor Gud skaber af intet, så vil begge tolkninger være enige om, at Gud var forud for den absolutte begyndelse. Evig, med andre ord.

Mange kreationister afviser ganske vist den etablerede naturvidenskabs forestilling om milliarder af livløse år med den begrundelse, at skabelsesberetningen skal have forkørselsret i forhold til naturvidenskaben, fordi den er gudsåbenbaring.

Sagen er bare, at der selv blandt dem, der anerkender Bibelen som gudsåbenbaring, er forskellige tolkninger af skabelsesberetningen, og at den oven for nævnte kreationistiske tolkning af skabelsen som værende foregået på 6 døgn derfor kun er en af flere mulige tolkninger.

Andre læser den "kosmologiske tilstandsrapport" i 1 Mos 1,2 som et udtryk for, at teksten netop giver plads til de forestillinger om milliarder af livløse år, som den etablerede naturvidenskab aktuelt gør sig.

Men alle må altså operere med, at noget eller nogen eksisterede forud for og var årsag til begyndelsen.

Med venlig hilsen
Jens Bruun Kofoed, ph.d. og adjunkt ved Dansk Bibel-Institut

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.