Skabelsestanke, evolution og Big Bang

Er teorierne om evolution og Big Bang i strid med kristendommen?

Spørgsmål/kommentar:

Kære Niels Henrik Gregersen

I dit svar om på spørgsmål om Big Bang skriver du at kirken ikke binder sig til en bestemt naturvidenskabelig forklaring.

Jeg mener dog, at hvis kirken vil tages seriøst, og hvis den ønsker at være konsekvent, er der dog visse verdensbilleder den må afvise.

Det gælder f.eks. Big Bang. Big Bang er en teori, der nødvendigvis medfører evolutionsteorien, som vi som kristne ikke kan anerkende.

For at kristendommen giver mening må mennesket have brug for en frelser.

For at mennesket har brug for en frelser, må mennesket være en synder.

For at mennesket kan være en synder må der have været et syndefald.

For at der kan være et syndefald, må der have været mennesker.

Da det er grundlæggende i evolutionsteorien, at den svageste dør, ligesom den stærkeste overlever, kræves der altså død for at mennesket kan udvikles, Men hvis døden er en konsekvens af synden, kan den ikke have eksisteret før syndefaldet.

Altså Evolution, og dermed også Big Bang, er i strid med kristendommen. De kan ikke forenes, hvis kristendommen skal give mening. Det gør den nemlig kun hvis mennesket en en synder, der har brug for en frelser.

At Gud naturligvis kan have skabt verden ligesom den ville have været hvis der havde været et Big Bang anfægter jeg ikke, men hvis kristendommen skal være konsekvent må den afvise Big Bang som forklaring på jordens eksistens.

Hvis kristendommen ikke ønsker at være konsekvent mister den sin relevans.

Søren Stidsen

Svar:

Kære Søren Stidsen,

Jeg må tilstå, at jeg er temmelig forundret over det synspunkt, du gør gældende. Sædvanligvis opfattes Big Bang teorien som noget, der passer endog meget godt til skabelsestanken.

Men nu kommer du så og siger, at at Big Bang teorien må bandlyses af kirken, fordi den giver plads til evolutionsteorien,og fordi denne giver masser af tid til naturens evolution.

Det sidste har du naturligvis ret i. Men det er altsammen en naturvidenskabelig sammenhæng, som kirken intet har imod. Det betyder jo blot, at Gud har ladet livet udvikle sig over en lang periode i stedet for på én gang, og at synden er kommet gradvis ind i verden i stedet ved en æblespisning lige pludselig.

Men er livet da ikke lige underfuldt, om Gud har ladet livet blive til på den éne måde eller på en anden? Og bliver vi mindre syndere af, at synden sniger sig ind allevegne og fra alle sider, end at synden er kommet ind i verden ved en æblespising i en have for ca 6000 år siden?

Du siger, at hvis der har fundet en udvikling og opblomstring af liv sted på vor klode, så eksisterer syndefaldet ikke... og så eksisterer synden ikke ... og så eksisterer frelseren ikke ... og så giver kristendommen ingen mening.

Lad mig sige det rent ud, at denne argumentationsrække er ret langt ude.

På samme måde kunne man være en kirkelig modstander af tyngdeloven, fordi Jesus i så fald ikke kunne fare til himmels, eller modstander af kemien, fordi denne ikke kan forklare kærligheden.

Lad mig i stedet foreslå en anden synsvinkel:

Kunne vi sige, at ligesom Big Bang teorien ikke kan forklare det forunderlige ved livet, således kan darwinismen heller ikke forklare det forunderlige ved mennesket og det forunderlige ved Guds vilje til frelse? Alt dette ligger simpelthen uden for videnskabens kompetence-område.

Det er i sidste ende en trosafgørelse. Og troen afgør sig i forhold til livet her og nu - ikke i forhold til nogle naturvidenskabelige teorier om, hvad der skete engang for længe, længe siden.

Jeg synes kort sagt, at du gør dig en række unødvendige bekymringer. Det er bedre at leve som markens liljer og himlens fugle.

Med venlig hilsen

Niels Henrik Gregsren

P.S. Husk på, at Djævelen er Løgnens Fader (Johs 8:44). Den, der snyder med sandheden, snyder Gud.

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.