Gud møder os i bønnen

Det er klart, at Gud vejleder os individuelt, fordi vi er forskellige personer, som lever forskellige liv med forskellige opgaver, skriver Per Mollerup.

Spørgsmål:

Hvordan gør Gud sig gældende i dag?

Hvis det er gennem hans ord, så opfattes det nok så forskelligt - jf. de forskellige opfattelser af homofili, kvindelige præster mm.

Hvis det går på bønhørelse og englevagt, så er erfaringerne her nok så forskellige.

Hvis det går på ens egen samvittighed som Guds stemme i os, så vil jo også dette variere meget, om man f.eks. får dårlig samvittighed eller ikke, hvis man f.eks. tager sig en dans eller en drink.

Hva tilsiger Guds ledelse og nærvær i sådanne og lignende sager?

Gør Gud overhovedet noget? Han greb ikke ind over for holocaust, og attentaterne mod Hitler lykkedes ikke. Og præster og andre kristne, som virkelig skulle have været påvirket af Helligånden og kendt til Guds rige iblandt os, har vist sig at være frygtelige magtmennesker.

Hvor bliver der af Guds indflydelse og påvirkning. Er det bare talemåder?

Air

Svar:

Hej Air

Dine korte spørgsmål er så omfattende og fundamentale, at der er skrevet mange tykke bøger om dem. Her må du nøjes med et kort svar.

Jeg tror, Gud gør sig gældende på mange måder bl.a. dem, som du selv peger på. Men også på andre måder, som vi nu slet ikke kan gennemskue.

Gud har åbenbaret sig for os især gennem Jesus Kristus, men forinden også gennem profeterne og siden gennem apostlenes vejledning altsammen bevidnet i Bibelen.

Det er sandt, at Bibelen opfattes forskelligt, fordi vi som læsere er forskellige og har forskellig baggrund. Men de forskellige opfattelser behøver jo ikke altid at stride mod hinanden, ofte supplerer de hinanden.

To mennesker kan opleve en tredje person meget forskelligt, fordi de oplever den tredje i forskellige situationer, og begge opfattelser kan være lige sande. Sådan er det også med Bibelen.

Overfladisk set er der også modsigelser i Bibelen, fordi Gud har vejledt mennesker forskelligt i forskellige århundreder med forskellige sociale og kulturelle baggrunde.

Det gælder om at finde den røde tråd eller hensigten i de forskellige vejledninger.

Apostlen Paulus skriver, at bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende (2 Kor. 3,6). Vi skal ikke læse Bibelen som en lovbog, men som en guddommelig inspirationskilde for vor tro og liv.

Læst på den måde med lytten efter Helligåndens vejledning i hjertet har mange mennesker erfaret, at Gud gennem Bibelens ord har vejledt dem på en meget konkret måde, som blev til velsignelse.

Gud møder os i bønnen

Vi kan erfare Guds omsorg bl.a. gennem bønhørelse. Hvorfor vi nogle gange får vore bønner opfyldt og andre gange i stedet får hjælp til at kunne leve med vore problemer, er et mysterium.

Somme tider kan vi i et tilbageblik på vores liv måske fornemme, hvorfor Gud valgte anderledes for os, end vi bad om dengang. Men alle mennesker, som beder jævnligt kan berette om situationer, hvor de har oplevet Guds bønhørelse.

Gud kan også tale til os gennem vor samvittighed, når vi ønsker at lytte. Men vi må lære at skelne mellem Guds stemme, vore egne ønsker eller selvfordømmelse eller ytringer fra undertrykte sider af vor personlighed.

Det er ligesom andre sider af vort kristenliv en oplæringsproces, hvor vi har stor gavn af at have en åndelig vejleder at drøfte vore erfaringer med.

Det er klart, at Gud vejleder os individuelt, fordi vi er forskellige personer, som lever forskellige liv med forskellige opgaver. Vore fristelser er også forskellige osv. Så jeg finder det helt naturligt, at Gud vejleder os forskelligt angående vore personlige liv.

Vi har ingen facitliste

Noget andet er mere generelle spørgsmål som f.eks. opfattelsen af homofili og kvindelige præster, som du nævner.

Der kan kun være én sandhed, men vi har desværre svært ved at erkende den. Det har ført til smertelige konflikter. Men Gud har altså ikke givet os en facitliste til alle nuværende og fremtidige spørgsmål.

Men som kristne bør vi trods vores forskelle altid kunne omgås hinanden uden fordømmelse af hinanden og med hensyntagen, respekt og kærlighed.

Kærlighed forudsætter frihed

Til sidst peger du på forskellige former for ondskab og spørger, hvor Gud er henne? Hvordan kan han tillade det?

Problemet startede med syndefaldet. Hvorfor tillod Gud overhovedet syndefaldet, hvorfor plantede han overhovedet kundskaben træ? Kundskaben træ står der som symbol på vor mulighed for at vende det døve øre til Guds vejledning om, hvad der er godt og ondt, og i stedet tage vore liv i vore egne hænder som trodsige teenagebørn.

Kundskabens træ må stå der som en mulighed, ellers ville vi være ufrie robotter, og kærlighed ville være en umulighed. Det er et paradoks, at kærlighed forudsætter frihed til at handle ukærligt. Kærligheden er kun ægte, når den er utvunget.

Gennem Jesus Kristus har vi fået mulighed for at leve i det fællesskab med Gud, som vi er skabt til at leve i og med Guds hjælp forsage det onde og vælge det gode. Mange vælger livet med Gud, andre som f.eks. Hitler vælger at trodse Gud og søge deres egen selvforherligelse.

Et smerteligt problem er også de kristne ledere, du omtaler. Jesus advarede os imod dem som ulve i fåreklæder, desværre bliver de ikke altid gennemskuet. Der er ofte tale om intelligente, charmerende og magtsøgende psykopatiske personer.

En norsk psykiater, vist nok med tilknytning til Modum Bad, skrev for årtier siden en bog med tilten: "Maktmennesket i menigheden," hvor han advarede imod dem og indtrængende opfordrede menighederne til at være på vagt overfor dem.

Men hvorfor tillader Gud alt dette, hvorfor griber han ikke ind og forsvarer de uskyldige? Dette spørgsmål stilles gennem hele Bibelen, stærkest i Salmernes Bog og i Johannes' Åbenbaring.

Men der gives ikke noget endegyldigt svar. I stedet peges der på det ansvar, Gud har givet os for jorden og livet her, og på vores muligheder for med Guds hjælp at stå det onde imod og fremme det gode.

Så spørgsmålet: hvorfor forhindrer Gud ikke det onde, bliver på en måde vendt om til: hvad får Gud lov til at gøre gennem dig for at fremme det gode?

At leve med anfægtelsen

Gud har ikke lovet os et problemfrit liv i syndefaldets verden, men at han vil omslutte os med sin omsorg og vejlede os og styrke os til at fremme hans gode vilje.

Og så alligevel: Hvorfor Gud? Spørgsmålet bliver hængende. Jeg har lært at leve med de anfægtende spørgsmål ubesvarede. I mine ene hånd har jeg alle de anfægtende spørgsmål og alle de negative erfaringer, som jeg har gjort i mit liv, og i den anden hånd har jeg Bibelens vidnesbyrd om Guds godhed, alle mine personlige erfaringer af Guds godhed og omsorg, af hans mange velsignelser og allermest af hans personlige kærlighed til mig, som jeg erfarer den gennem bønnens kontakt med ham.

Og det vejer langt tungest. Denne erfaring deler jeg med utallige kristne, og jeg ønsker for dig, at du må komme til at gøre den samme erfaring.

Jeg håber, at jeg har forstået hensigten med dine spørgsmål rigtigt, så mit svar kan være dig til nogen gavn.

De bedste hilsener

Per Mollerup

Tidligere sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.