LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

”Kristne i Irak er ofre for en sekterisk konflikt”

"Fanatiske ekstremister... kæmper ikke blot med shi’itterne om magten i Irak og Syrien og slår shiitter ihjel en masse, men...realiserer også andre dele af deres uhyggelige dagsorden, som handler om de kristne, der enten må konvertere, underkaste sig muslimske myndigheder og betale en særskat, eller blive slået ihjel (og måske under alle omstændigheder udsat for grusomme voldelige overgreb)," skriver interreligiøs konsulent Mogens Mogensen. Billedet er fra en kirke i Irak, hvor 500 kristne familier har søgt tilflugt.

Konflikten mellem sunni- og shia-islam truer med at udslette de kristne samfund i store dele af Irak og Syrien og med alvorlig fare for at sprede sig til en række lande i Mellemøsten, vurderer interreligiøs konsulent Mogens S. Mogensen

Kristne er i disse uger udsat for de mest barbariske former for forfølgelse i Irak, og de har brug for deres medkristnes forbøn og støtte og for det internationale verdenssamfunds indgreb.

Men det ville være en misforståelse at tolke situationen i Irak som primært en konflikt mellem muslimer og kristne. Det fremgår af, at Islamisk Stat ikke blot forfølger kristne, men også yazidier, shiitter – og sågar også sunnier, som ikke slutter op om Islamisk Stat.

LÆS OGSÅ: Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam?

Dybest set er det, der foregår i Irak i dag, lige som det, der foregår i Syrien, og i flere andre muslimske lande, en dødsensfarlig sekterisk konflikt mellem sunni- og shi’a-islam. Denne konflikt går helt tilbage til det skisma, som opstod da profeten Muhammed døde i år 632. Spørgsmålet var, hvem der skulle efterfølge Muhammed som leder (kalif) af det islamiske samfund. Den gruppe, som blev til sunnierne, var af den opfattelse, at kaliffen skulle vælges blandt mandlige muslimer, og at valget af Abu Bakr, Muhammeds hustru Aishas far var legitimt.

Den gruppe, som blev til shi’itterne, derimod, mente at Muhammed med guddommelig autoritet havde bestemt at hans fætter og svigersøn Ali (der var gift med Fatima, datter af Khadijah) skulle afløse ham som kalif. Uoverensstemmelsen førte til en borgerkrig, i hvilken Alis søn Hussein blev dræbt i slaget ved Kerbala. I lange perioder har sunnierne, som i de fleste lande har udgjort majoriteten, og shi’itterne, som i de fleste lande har været (ofte undertrykt) minoritet levet fredeligt side om side, men der har også været perioder med

I dag er ca. 85% af verdens 1,5 mia muslimer sunnier og ca. 15% shi’itter. Shi’iter udgør flertallet i Iran (90-95%), Azerbadjan (85%), Irak (60-65%) og Bahrain (65%), mens sunnier udgør flertallet i de øvrige muslimske lande, hvor shi’itterne udgør større eller mindre mindretal, som for eksempel i Yemen (45%) og Kuwait (40%) og Syrien, Pakistan (10-15%) og Nigeria (5%).

Ayatollah Khomeinis revolution i Iran i 1979 førte til en øget selvbevidsthed hos shiitterne i Mellemøsten, der mange steder oplevede at være undertrykt. I dag er der to lande, som kæmper om lederskabet i den islamiske verden, nemlig det sunni-muslimske Saudi Arabien og det shiittiske Iran, og begge lande bruger religionen i deres kamp om magten, og giver både moralsk, økonomisk og militær støtte til de hhv. sunni- og shi-grupper, som i disse uger kæmper på slagmarken i Syrien og Irak, og til dem, som forbereder sig på kampe. Militante sunnier og shi’itter mobiliseres med henvisning til kampen for den ”sande” udgave af islam, hvor modparten ses som farlige kættere.

I mange år havde sunni-mindretallet magten i Irak, men efter Saddams fald er shi’itterne kommet til magten og har i praksis ekskluderet sunnierne fra indflydelse. Den shi’ittiske magtovertagelse i Irak har været med til at forrykke magtbalancen i Mellemøsten mellem sunni og shi’a. Samtidig kæmpes der om magten i Syrien mellem et Assad-styre, som er allieret med det shi’ittiske Iran og sunni-oprørere.

LÆS OGSÅHar muslimer lov at dele sig i sunni og shia?

Egentlig handler borgerkrigene i Syrien og Irak ikke direkte om de kristne, men er en forbitret magtkamp mellem sunnier og shi’itter, som de kristne (og andre religiøse mindretal) er blevet fanget i og uskyldige ofre for.

Men i den kamp er der for eksempel på sunni-siden blevet rekrutteret fanatiske ekstremister, der ikke blot kæmper med shi’itterne om magten i Irak og Syrien og slår shiitter ihjel en masse, men også realiserer andre dele af deres uhyggelige dagsorden, som handler om de kristne, der enten må konvertere, underkaste sig muslimske myndigheder og betale en særskat, eller blive slået ihjel (og måske under alle omstændigheder udsat for grusomme voldelige overgreb).

Samtidig med at denne frygtelig udvikling truer med at udslette de kristne samfund i store dele af Irak og Syrien, så er der en alvorlig fare for, at denne sekteriske konflikt mellem sunnier og shiitter spreder sig til en række lande i Mellemøsten med katastrofale konsekvenser til følge.

Mogens Mogensen er interreligiøs konsulent og skriver religionsanalysen ved religion.dk. Læs hans blog her.