Akkari: Vi er dømt til konstant at forholde os til religion

"Vi opdager ved interaktion, at vi er meget mere ens, end vi tror, på trods af religiøse forskelle, og at vi ikke må overgive os til had af den anden, fordi denne bærer en anden måde at praktisere gudsrelationen på," skriver tidligere imam Ahmed Akkari. Foto: Martin Dam Kristensen/ Denmark

Hvis religionsdialogen skal have en mening, må den være et skridt mod at bringe fred mellem mennesker, mener tidligere imam Ahmed Akkari

Er religionsdialog vigtig - og hvorfor?

"Er dialog mellem religioner relevant, er det fordi, at dialogen må tjene et godt formål, tænker jeg. Hvad større formål kan der være end at bringe fred for mennesket? Religioner dominerer sfærer i vores liv geografisk og åndeligt, og det er, som om vi er dømt til at forholde os til religioner. Vi kan åbenbart ikke undgå dem i vores færd. Tit er religionerne stolte og særligt følsomme at komme i berøring med, og det gør ondt værre at begynde en kritik af dem."

LÆS OGSÅ: Biskop: Man skal ikke forskanse sig bag et panser af dogmer

"De ser jo hver især sig selv som talerør formelt eller uformelt - for selveste Gud, og med den repræsentant leger man ikke. Man accepterer den bare! Sådan har det tit været før i tiden, hvor religioner dominerede adskilte befolkninger."

"I vores tider, hvor mennesket opfordres til at bruge filosofi til at afveje religiøs ekstremisme, er mange bevidste om, at det drejer sig om at finde freden mellem os. Derfor tilskynder folk religionsdialog som led i en proces, hvor vi kan skabe fred og forsoning."

"Vi kan i dag se, at det andet menneske er godt, kærligt og sødt, selvom det har en anden religion. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan det kan være, at det andet menneske ikke er så ondt og forfærdeligt, som netop fundamentalistisk tolkning af hver religion ellers normalt vil have os til at tro."

"Vi opdager ved interaktion, at vi er meget mere ens, end vi tror, på trods af religiøse forskelle, og at vi ikke må overgive os til had af den anden, fordi denne bærer en anden måde at praktisere gudsrelationen på."

LÆS OGSÅ: Buddhistisk nonne: Andre religioners hellige ritualer kan berige os

"Spørgsmålet er, om religionerne selv er parate til at gå på kompromis med diverse læresætninger og domme for at finde frem til det andet menneske? Så længe de ikke er, så længe vil vi drive mod krig og konflikt i Guds mange navne."

Hvordan oplever du at opholde dig i en anden religions hellige rum? Kan du eksempelvis deltage i andre religioners ritualer eller bønner?

"Fundamentalistiske tolkninger af religioner kan ikke godkende andre ritualer end deres egne. De kan heller ikke acceptere at lade egne ritualer blive blandet sammen. Det strider simpelthen mod deres indre logik. Derfor forsøger religionernes repræsentanter altid at forhindre, at deres ritualer udvandes eller forveksles med andre."

"Af den grund kan et medlem af en bestemt religion ifølge religionens egen logik ikke ses deltage i andre religioners ritualer. Det er som at godkende konkurrenter eller købe deres mærkater."

"Jeg kan endnu ikke se, hvordan vi kommer over den barriere, som blokerer for megen interaktion mellem religionernes repræsentanter. Indtil videre kan man kræve gensidig respekt for hinandens ritualer og hellige rum. Det er godt nok med gensidig respekt, men det er meningsløst, hvis ikke det fører til en mere permanent forståelse mennesker imellem."

Hvor ser du grænserne for, hvornår man indgår i en interreligiøs dialog, og hvornår der bliver tale om religionsblanderi? "Der skal en grundlæggende ændring til i synet på religionernes rolle i kulturer verden over. En religion hænger sammen med bestemte kulturer. Hvis man forestiller sig, at mennesker vil acceptere hinandens kulturelle og religiøse måder at skabe gudsrelationer på, så kan vi begynde at se på ritualer, som man ser på mad og eksotiske varer hentet fra andre egne af verden."

LÆS OGSÅ: Gudstjeneste med andre religioner vækker debat

"Sameksistens mellem mennesker bør være det naturlige for os, uden at vi behøver religionerne til at diktere os sameksistens. Som mennesker bør vi søge den på trods af religionerne. Derfor er meningen med religionsdialogen først tydelig, når den stræber efter en form for forsoning af menneske med menneske - uanset hvilken religion man tilhører."

Ahmed Akkari er skolelærer, tidligere imam og panelist ved religion.dk.