"Alle kan gå hen og forelske sig"

Cafeer eller lignende steder er glimrende mødesteder for religiøse unge muslimer, der gerne vil se og tale med hinanden flere gange over en længere periode for at lære hinanden ordentligt at kende, mener Saliha Marie Fetteh.

Muslimer bliver nødt til at fortolke islam ind i en moderne kontekst. Hvorfor kan religiøse unge muslimer ikke bare (med eller uden forældrenes velsignelse) indgå en kontrakt og leve som kærester, spørger muslimske Saliha Marie Fetteh

For et stykke tid siden spurgte en ung anonym afghansk kvinde om, hvorfor hun, som muslim, ikke må have en kæreste. For det havde hendes libanesiske veninde. Endvidere ville hun vide, hvorfor der skal være forskel på drenge og piger, da begge køn jo er mennesker. Sidst, men ikke mindst, kunne hun ikke forstå, hvorfor muslimske piger skal giftes med en mand, de ikke elsker.

Gode spørgsmål, som jeg dog mener, kvinden ikke fik besvaret.

LÆS OGSÅ:Hvorfor må muslimske piger ikke have kærester?

Det må, fra en islamisk vinkel, gøres lettere at have et forhold. Med det forstås, at man fjerner alle de kulturelle og traditionelle barrierer, da islam aldrig har kompliceret det at blive gift. Der er dog ingen tvivl om, at islam udelukker seksuel kontakt inden ægteskab. Og at hverken mand eller kvinde således ifølge religionen kan have kærester, som det forstås i en dansk kontekst.

Døtre holdes i stram snor
Men der hersker desværre en udbredt forestilling om, at en piges ære betyder mere end en drengs, hvorfor mange muslimske forældre tillader deres sønner at gøre lige hvad de vil, mens at døtrene holdes i stram snor. At de unge mænd så ofte har et sexliv, før de gifter sig, viser for det første en religiøs og kulturel dobbeltmoral!

Men det viser også, at de kun er mennesker med et seksuelt behov, som hverken religion eller forældre kan bremse. Et behov som unge muslimske kvinder naturligvis også har, men som i de fleste tilfælde har været muligt at undertrykke via en moralsk løftet pegefinger, der hos nogle har medført et forkvaklet forhold til sex.

De unge ønsker selv at finde partneren
Når det så er sagt, så kan alle mennesker som bekendt gå hen og forelske sig. Men behøver man absolut gifte sig af den grund? Os der har prøvet det ved jo desværre, at forelskelse ikke altid varer ved. Og det kan være yderst problematisk at skulle se en skilsmisse i øjnene.

Spørger man den unge generation af muslimer, så finder man da også hurtigt ud af, at deres giftemønstre, samt tanker omkring forelskelse og parforhold er noget anderledes end deres forældres.

For de færdes på universiteterne, skolerne, arbejdspladserne og har et naturligt forhold til det at være sammen i den offentlige sfære uanset køn.

LÆS OGSÅ: Læser: HVorfor har så mange muslimske mænd sex før ægteskabet?

Den unge generation af muslimer, både kvinder og mænd, ønsker i stigende grad selv at finde deres partner. De vil mødes for at lære hinanden at kende, opleve forelskelsen samt føle, om der er en fysisk tiltrækning tilstede, inden de beslutter sig for, om ægteskab kan komme på tale.

En café er et glimrende mødested
Derfor er følgende udsagn problematisk og i direkte modstrid med virkeligheden anno 2013: Det er tilladt for to mennesker, dersom deres hensigt er at drøfte ægteskab, at mødes og tale om disse ting, men det er ikke tilladt for dem at være alene sammen eller 'gå ud sammen' eller hygge sig på en café eller lignende, uden at der er en tredje part tilstede, og Gud ved bedst..

Jeg ville selv betakke mig for at have en tredje person siddende for at overvære mit møde med en mand, som jeg ville spørge om ALT, lige fra hans planer for fremtiden, livretter og fritidsinteresser, til hans seksuelle ønsker og behov. For det er vigtigt, hvad enten man er ung eller gammel, at få afstemt de gensidige forventninger, da der ellers kan vise sig en del overraskelser, når man først skal have en hverdag til at fungere. Det kan de mange skilsmisser i det muslimske miljø være et godt eksempel på!

Så cafeer eller lignende steder er glimrende mødesteder for religiøse unge muslimer, der gerne vil se og tale med hinanden flere gange over en længere periode for at lære hinanden ordentligt at kende.

For nogle kommer kærligheden først i ægteskabet
Kvinden spørger, hvorfor muslimske kvinder skal giftes med en mand, som de ikke elsker. Det skal de heller ikke! Men jeg vil på samme tid heller ikke benægte, at for nogle mennesker kommer kærligheden først i ægteskabet.

Jeg tror bare, at muslimer bliver nødt til at fortolke islam ind i en moderne kontekst. Og dermed mener jeg også forholdet mellem mand og kvinde. Hvorfor kan religiøse unge muslimer ikke bare (med eller uden forældrenes velsignelse) indgå en kontrakt og leve som kærester? Hvorfor skal man have fælles bolig, bil og børn i forholdet?

LÆS OGSÅ:
Er mit barnebarn gift eller ej, når vielsen er islamisk?

En konservativ yemenitisk teolog har indset det. Han mener, at unge muslimer i Vesten lever i en anden virkelighed end unge i for eksempel Yemen og kalder fænomenet for boyfriend-ægteskaber. Hvorfor kan andre, og mere liberale, muslimer ikke acceptere dette? Er det bedre, at deres døtre hemmeligt mødes med mænd, og måske gør sig nogle seksuelle erfaringer, for derefter at få foretaget en mødomsreparation?

Mit svar til den unge kvinde er, at hun skal bruge sin sunde fornuft. Og at hun skal tænke over, hvordan hun vil leve sit liv i fremtiden. Vil hun være i stand til at gifte sig traditionelt og måske med en mand, hun ikke elsker, eller vil hun selv søge kærligheden, eventuelt gennem det at have kærester?

Lige meget hvad hun vælger, så er det vigtigste, at hun selv, og ikke hverken forældrene eller omverdenen, vælger for hende. Og så huske på, at man aldrig via sine valg kan gøre alle tilfreds, men på godt og ondt må kæmpe sig igennem tilværelsen, så man selv er nogenlunde tilfreds! Men det er en lang og hård kamp og måske især for en ung muslimsk kvinde, der kulturelt står med et ben i to forskellige lejre - forældrenes og det danske samfunds.

Saliha Marie Fetteh er ekstern lektor ved Syddansk Universitet og kommentarskribent ved religion.dk.