Etik indgår mere i vores dagligdag, end vi går og tænker på

Etik og moral er en væsentlig del af en religion og dens vejledning. Men verden er ikke så simpel, at det hele kan skæres ned til nogle få regler, skriver Parvinder Singh Randhawa. Foto: Malene Korsgaard Lauridsen

Etik handler ikke om os som individer, men om ansvarlighed og det bedste for samfundet og ikke bare nu og her, mener Parvinder Singh Randhawa

Vi har stillet debatpanelet på religion.dk fire spørgsmål om deres personlige overvejelser om religiøs etik.Her svarer sikh Parvinder Singh Randhawa:

Etik indgår relativt ubevidst i vores dagligdag. Vi er mere bevidste om etikken, når vi bliver stillet i svære situationer ikke mindst etiske dilemmaer. Jeg vil mene, at vi i høj grad kører på automatpilot, når det kommer til etik.

Mange af os lever efter etiske normer, som vi er vokset op med, og tager dem mere eller mindre som en selvfølge. Det er først, når normerne bliver taget op til samfundsdebat og flyttet, at vi flytter med.

Eksempler på dette kan være promillekørsel, sort arbejde, dyrevelfærd eller CO2-udledning.

Det er yderst sjældent, at vi gør os ulejligheden at zoome helt ud og reflektere over, hvad der er mest korrekt. Dette vil ofte også kræve, at man tilegner sig en masse viden om forventede konsekvenser m.m.

Og når vi en sjælden gang gør os den ulejlighed, kan vi let komme til at lyve for os selv og vælge den løsning, som pudsigt nok også giver os selv som individer den største nytte nu og her.

Men etik handler netop ikke om os som individer, men om ansvarlighed og det bedste for samfundet og ikke bare nu og her.

Ingen etisk automatpilot
Jeg føler mig privilegeret ved at være vokset op som sikh i Danmark. Det har nemlig betydet, at jeg ikke i samme grad har haft en automatpilot. Jeg har snarere været i et spændingsfelt mellem to automatpiloter: På den ene side har der været normer fra sikhisme og indisk kultur, og på den anden side har der været normer i dansk kultur.

Det har betydet, at jeg i højere grad har måttet stille spørgsmål og tage stilling til, hvad der er passende og ikke mindst i overensstemmelse med min tro. Det er formentlig en af hovedårsagerne til, at jeg begyndte at interesse mig mere for og søge svar i sikhismen.

Etik og religion hører sammen
Etik og moral er en væsentlig del af en religion og dens vejledning. Men verden er ikke så simpel, at det hele kan skæres ned til nogle få regler. Jødedommen og for den sags skyld også islam og kristendommen er for eksempel meget mere end de 10 bud.

Tilsvarende er der i sikhismen mange lag af retningslinjer. For eksempel havde Guru Nanak Dev, sikhismens stifter, tre gyldne regler:

Naam Japna (at recitere Guds navn), Vand Shakna (at dele med andre) og Kirat Karna (at tjene til dagen på ærlig vis). Men hertil kommer mange lag af visdom om menneskets laster m.m.

I min dagligdag tænker jeg ikke for meget over etiske overvejelser. Det meste er blevet en livsstil som for eksempel mine drikkevaner eller rettere mangel på samme. Men som så mange andre, har jeg det med at undgå de svære valg, som kræver ofre fra min side. Dette kan man dog kun gøre indtil et vist niveau, hvor bristepunktet nås.

For eksempel har vi alle som forbrugere et medansvar for den mange steder haltende dyrevelfærd.

Vi har valget mellem de billige æg fra burhøns eller de lidt dyrere fra fritgående høns, ligesom vi har valget mellem den økologiske kylling og den billigere industrikylling.

Vegetar af etiske årsager
Jeg er vokset op i en familie, der som mange andre sikher ikke er vegetarer. Men jeg er kommet til den konklusion, at man ifølge sikhismen bør undgå at spise kød, da også dyr er væsener skabt af Gud og også de føler smerte.

Den haltende dyrevelfærd, hvor dyr dyrkes som afgrøder, har for mit vedkommende været bristepunktet.

Men Danmark er ikke det letteste land at være vegetar i, så jeg har foreløbig givet mig selv lov til at spise kød i kantinen på mit arbejde, da der ikke er mange spændende alternativer. Men jeg ved, at jeg her falder i den klassiske fælde med, at vi ikke selv ønsker at give afkald på meget i etikkens navn.

Mange af os giver os først, når det begynder at blive socialt uacceptabelt og konsekvenserne for store svarende til, at vi er sociale væsener, som til enhver tid optimerer vores egen situation.

Forhåbentlig får jeg snart kappet de sidste bånd til kød og kan kalde mig vegetar. Vi har alle et ansvar for den verden vi lever i uanset om vi ønsker at påtage os det ansvar eller ej.

Parvinder Singh Randhawa er Cand.merc. i Finansiering og Regnskabsvæsen og arbejder til daglig i finanssektoren.
Han har siden 1998 også beskæftiget sig med foredrag om sikhisme samt deltaget i PR for Gurdwara i Vanløse - det eneste sikh-tempel i Danmark. Har deltaget i det interreligiøse forum URI (United Religious Initiative) København siden 2004.