"I folkeskolen skal man lære om kristne danske værdier"

Vi er på vej ind i en identitetskrise, i en i forvejen meget global verden, hvor kulturer let udviskes og flyder sammen, mener Lucas Hultgren Foto: colourbox.com

Folkeskolen er på vej til at blive totalt identitetsløs og neutral, skriver ungdomspolitiker Lucas Thelander Hultgren

For mig er der slet ingen tvivl om, at forslaget er endnu et skridt imod en total identitetsløs og neutral folkeskole, der kun vil være med til at knække vores kultur på lang sigt. Selvfølgelig skal vi ikke nedprioritere kristendomskundskab i lige netop denne tid, hvor vores kultur er under hårdt pres.

Lad mig blot minde om, at kristendommen er en af grundstenene og fundamentet for hele det danske samfund. Vores kultur, sprog, historie, lovgivning, grundlov, hele vort tankegods, er, om man vil det eller ej, levn fra kristendommen. Så at nedprioritere dette fag, eller at tale om at fjerne faget helt, er dybt uigennemtænkt.

At tro, at man i Danmark kan adskille kristendommen fra staten og kulturen er dybt useriøst, da man derved fjerner fundamentet i huset. Det vil så at sige være en fuldstændig omkalfatring af hele det danske samfund, hvilket er noget, jeg absolut ikke ønsker.

Skal man ændre på prioriteringen af faget, så skal det opprioriteres. For der er ved at ske et skred i vores måde at opfatte og mene, hvor meget plads, vore kristne værdier og kultur skal fylde.

Lad mig give et eksempel: Kristeligt Dagblad bragte sidste år en artikel om mig, hvor jeg som elverådsformand kæmpede for at stoppe skolelederens og lærernes ide om totalt at udviske de kristne værdier. De ville have den traditionsrige juleafslutning i den lokale kirke fjernet. En hyggelig tradition, hvor vi startede med at gå i kirke og så de kommende konfirmanders krybbespil og sang salmer. Men den ville de altså fjerne, fordi man var bange for at støde nogen, der ikke var kristne.

Der er jeg simpelthen nødt til at spørge, hvor i alverden er vi på vej hen? Hvad er det for en skræmmende udvikling, hvor almindelige danskere er bange for deres egen skygge og derved forsøger at fjerne en så uskyldig tradition som den årlige juleafslutning? Det var virkelig et arrangement, der styrkede fællesskabet og de kristne danske værdier.

Det er det, jeg anser for at være et af nutidens største samfundsproblemer: At nogle kræfter søger en totalt neutral og identitetsløs folkeskole. Vi er på vej ind i en identitetskrise, i en i forvejen meget global verden, hvor kulturer let udviskes og flyder sammen

Når vi taler om, hvor grænsen går mellem undervisning og forkyndelse mener jeg ikke, der er noget problem i, at man i undervisningen lærer om livsopfattelsen og forståelsen af sig selv og sine medmennesker på et kristent plan.

Jeg mener i det hele taget ikke, at man skal være så bange for at krydse en bestemt linje, for hvor grænsen går mellem undervisning og forkyndelse, så længe den pågældende lære ikke pådutter eller påtvinger en elev at skulle tro på Gud eller Bibelens buskaber.

Kristendomsundervisningen handler jo i høj grad om forståelsen af den religiøse dimension og dens vigtighed for forståelsen af det enkelte menneskes forhold til andre mennesker. Det er jo netop her, hvor der er plads til en vigtig etisk og moralsk diskussion omkring mennesket, og hvordan man som menneske burde opføre sig.

Det er et meget bredt fag, og et fag fuldt af facetter, som De Radikale og Enhedslisten vil forklejne til et andenrangs fag.

Skolen er, og skal ikke kun være, det at lære at regne tal sammen, eller at lære at læse. Det skal lige så meget være et sted, hvor man skal lære eleverne om filosofi og de kristne danske værdier, og lære, at mennesket er andet end bare et producerende dyr, det er ligeledes et åndeligt, følelsespræget, og ikke mindst holdningspræget væsen.

Lucas Thelander Hultgren
Formand for politisk udvalg og medlem af hovedbestyrelsen i Dansk Folkepartis Ungdom