Imam: Det er ikke kunst at makulere Koranen

"Som rettroende muslim omgås man Koranen med respekt og høflighed. For os er Koranen vores hjerte, sjæl og liv," skriver imam Kassem Rachid. Foto: Privatfoto

At makulere Koranen er meget nedværdigende og blasfemisk og er krænkende over for muslimers tro og følelser, skriver imam Kassem Rachid

Før jeg går direkte til emnet, vil jeg lige sige noget om den debat, der var mellem Omar Marzouk og Firoozeh Bazrafkan på DR2 Deadline for nogle uger siden. Jeg blev meget overrasket og chokeret over de udtalelser, som Firoozeh kom med. Jeg synes det var grænseoverskridende og uhøflig ikke kun over for Omar, men også over for alle de mennesker, der sad og så med.

LÆS OGSÅ: Debatten bukker ikke under på grund af en f-finger i Deadline

Vi opdrager vores børn i hjemmet og lærer dem i skolen, at de må ikke bruge grimme ord og frækt sprog over for andre. Vi lærer dem, hvordan man skal respektere de voksne.

Samtidigt kan de sidde og se på en som Firoozeh, og hendes udtalelser i fjernsynet. Jeg synes helt ærligt, at DR2 har lavet en stor fejl ved at lade Firoozeh være med i den debat, når hun tidligere har været dømt for racisme. Jeg synes, at der skal være nogle retningslinjer for, hvad man kan tillade sig at gøre på TV.

Jeg kan ikke forstå, at når man får lov til at ytre sin mening på direkte TV, at man så vælger at udtrykke sig på så uhøflig en måde, mens vi sidder hjemme og ser på.

Misbrug ikke ytringsfriheden
Tilbage til emnet. Jeg synes at der gang på gang har været folk, der udnytter den danske ytringsfrihed til at krænke og overskride andres grænser.

Vi som muslimer i Danmark er meget glade for ytringsfriheden og demokratiet, og vi er også meget stolte af den. Men for at beskytte denne frihed skal vi ikke give folk muligheder for at udnytte og misbruge den imod andre borgere i samfundet. Ethvert land har sin egen tro, kultur, værdier, som de er stolte af, og som andre lande skal respektere og forholde sig til.

Ligesom man i Danmark blandt andet har Dannebrog og kongehuset, som repræsenterer landet, har muslimerne også deres, som skal også respekteres. Vi har vores Gud (Allah), Koranen, og vores profeter. Koranen betyder rigtig meget for alle muslimer i verden. Det er Allahs ord og vores hellige bog. At makulere Koranen er meget nedværdigende og blasfemisk og er krænkende over for muslimers tro og følelser.

Mad for sjælen
Som rettroende muslim omgås man Koranen med respekt og høflighed. For os er Koranen vores hjerte, sjæl og liv. Koranen er "maden" til vores sjæl og sind. Vi kan ikke undvære den, fordi for os er den ligesom vand for fisk og luft for mennesker.

Ligesom vi har respekt for Koranen, har vi også respekt for de andre hellige skrifter fra Gud. Vi har respekt for Moses' bog, Abrahams bog og Jesu bog. En del af det at være rettroende muslim er, at man også tror på de andre hellige skrifter fra Gud.

LÆS OGSÅ: De 10 vigtigste ting at vide om Koranen

Man bør ikke nedværdige de hellige skrifter på nogen måde, ellers har man ingen respekt eller ære for dem. De hellige skrifter er vejen og forbindelsen mellem himmelen og jorden, som mennesker ikke kan undvære. Den er kommunikationen mellem Gud og mennesket. Alle himmelske beskeder gennem profeterne bærer Guds budskab til mennesket - med Guds barmhjertighed, kærlighed og fred.

Mit budskab til politikerne er, at det at afskaffe blasfemiparagraffen er meget stor fejl, som kan skabe mere og mere uro blandt folk i samfundet. Det er ligesom at hælde benzin på bålet.

LÆS OGSÅ:Biskop: Blasfemiparagraffen giver ikke mening i vores sammenhæng

Mit sidst ord går til Firoozeh. Du siger at du er kunstner, men det er ikke nogen kunst at såre andre.

Med venlig hilsen
Imam Kassem Rachid