Muslim: Fjernelse af blasfemiparagraffen vil betyde blåstempling af fjendebillede

Afskaffelsen af blasfemiparagraffen vil betyde, at højrefløjen vil få en blåstempling af deres forvrængede fjendebilleder af uskyldige mennesker. Det vil også betyde, at vi som samfund måske bevidst eller ubevidst sender signalet om, at forhånelse af religion er lig med en generel opfordring til religiøst had, mener talsmand for Islamisk Trossamfund Imran Shah. Foto: Thomas Lekfeldt/ Denmark

Vi bliver nødt til som mennesker se os selv i øjnene i forhold til hvilket samfund, vi ønsker. Skal det være et tolerant samfund med anstændighed over for dets mindretal, spørger Imran Shah, talsmand for Islamisk Trossamfund

Bør vi bevare blasfemi-paragraffen? Hvad bør politikerne overveje, når de diskuterer afskaffelse af paragraffen?

Det vil være et direkte indgreb i den total religionsfrihed, at man som stat gør sig til herre over for religiøse samfund og vil diktere, hvor langt deres religiøse følelser må række. Hvis det falder almindeligt for en muslim, buddhist eller jøde, at deres religiøse følelser også omfatter deres gudsbegreb, må det naturligvis beskyttes.

Ydermere er det tæt på absurd, at en kulturkristen majoritet pludselig skal til at konkludere, at dette har noget som helst med ytringsfriheden at gøre, eftersom ingen kritisk debat om islam eller muslimer har været forhindret de sidste 11 år.

Dette bliver også bekræftet af de mange rapporter fra Amnesty International, Human Rights Watch, EU-MRK og FN. Samtlige rapporter hæfter sig ved den øgede diskrimination af muslimske mindretal på baggrund af deres religiøse tilhørsforhold.

Paragraffen påberåber sig endnu mere opmærksomhed fra de sidste 11 år end de sidste 100 år sammenlagt. Netop nu ville være et uheldigt tidspunkt at fjerne den på.

Vi bliver nødt til som mennesker se os selv i øjnene i forhold til hvilket samfund, vi ønsker. Skal det være et tolerant samfund med anstændighed over for dets mindretal? Frihed er ikke og bliver aldrig absolut. Alle friheder er under ansvar for domstolene. Der er derfor altid brug for en form for regulering af den menneskelige opførsel. Straffeloven, racismeparagraffen, injurielovgivning og blasfemiparagraffen er nogle af de utallige eksempler.

Blasfemiparagraffens eksistensberettigelse er en helt naturlig udvikling i kraft af det øgede negative fokus på islam og muslimer. Afskaffelsen vil betyde, at højrefløjen vil få en blåstempling af deres forvrængede fjendebilleder af uskyldige mennesker. Det vil også betyde, at vi som samfund måske bevidst eller ubevidst sender signalet om, at forhånelse af religion er lig med en generel opfordring til religiøst had.

Det er som om, vi ikke rigtigt har forstået, hvilken konsekvens denne kulturelle racisme vil medføre på sigt. Vi har set, hvad den biologiske racisme og den bevidste stigmatisering kan udmønte sig i. Venter vi som samfund spændt på et nyt blodigt kapitel ved bekvemt at fortrænge datidens blodsudgydelser og den forbrydelse imod menneskeheden, det var?

Martha Nussbaum - en prisbelønnet amerikansk professor i retsfilosofi - evaluerer på Europa og dets modvilje mod muslimer ved at sige, at Europa er i færd med at smadre de værdier, Europa står på. Det er ned ad den blindgyde, danske politikere har blikket stift rettet - desværre.

Imran Shah er talsmand for Islamisk Trossamfund og panelist ved religion.dk.