Muslim: Koranens rammer er til for menneskets bedste

Foto: Modelfoto/ Iris

Akoholforbuddet og de rammer, som islam tegner for ægteskabet, er med til at gøre vores liv bedre, skriver shia-muslim Mohammad Al Jizani

I islam følger tro handling, og handling følger tro, da handling netop bekræfter troen og omvendt. For hvori ligger værdien i ens tro på Skaberen, når man ikke følger de påbud, som Han (swt) har åbenbaret til sine profeter (as), og som man netop påstår at elske og følge?

I islam mener man, at rammerne, som vi har fra Koranen og sunna (profetens (saws) sædvaner), er til for menneskets bedste. Intet påbud og forbud er til uden hensigt.

Disse rammer er til for at gavne mennesket gennem livet. Disse gavnlige rammer kan være forskellige alt efter hvilke påbud og forbud, man tager fat om. Der kan være sager, som gavner menneskets sundhed, ægteskabelige liv, venskab, økonomi med mere.

Et simpelt eksempel, der viser nytten af sådanne rammer, er alkoholforbuddet i islam, hvor alkohol i islam kun må indtages af medicinske årsager.

Koranen siger:

De spørger dig om vin og hasardspil. Sig: "Ved begge dele er der alvorlig synd, men også nytte for menneskene. Det syndige ved dem er dog mere alvorligt end deres nytte." (2:219)

Dette hellige vers viser fint, hvordan islam ser på disse rammer. Ingen skabelser er skabt med ondskab. Ondskaben kommer netop ikke fra skaberen, men derimod finder man ondskaben, når mennesket selv distancerer sig fra Skaberen.

LÆS OGSÅ:
Hvor i Koranen kan jeg læse om uddannelse og opførsel?

Alkohol er i sig selv ikke en ondskab, ellers havde Gud ikke skabt den. Det er dog den frie vilje, der gør, at mennesket udnytter alkoholen til skadelige formål.

Andre iøjnefaldende rammer, som muslimerne oftest forholder sig til, er de rammer, som islam tegner for det ægteskabelige liv, hvor forhold mellem to ikke må foregå uden et ægteskab og ægteskabet, der binder disse to, igen har rammer, som begge skal indordne sig.

Disse to rammer, det ægteskabelige og alkoholen, er to rammer, der netop har gjort, at den muslimske verden ikke lider af de samme problemer, som en stor del af verden gør, hvor alkohol årligt er skyld i flere dødsfald, en del alvorlige sygdomme og flere sociale problemer, som vi i et land som Danmark desværre negligerer.

Min gamle historielærer sagde engang: Hvis alkoholen var noget, man først opfandt i dag, havde det klart været et rusmiddel, man havde forbudt ved lov. Og gudskelov for, at vi som muslimer følger rammer, som Skaberen har pålagt os, for man er da naiv, hvis man kun indordner sit liv efter, hvad politikere forbyder og tillader, når Skaberen netop kender vores kroppe bedre end selv den mest erfarne læge, som politikerne måtte rådføre sig hos.

LÆS OGSÅ:
Hvorfor er halvmånen et symbol for islam?

Et andet problem, som den muslimske verden døjer meget mindre med end resten af verden, er utroskab. Nogle statistikker viser, at hver tredje i Danmark har prøvet at være sin partner utro.

Dette er netop fordi, man ikke har en større ramme, man behøver at indordne sig under. Man følger ikke andet end, hvad man selv lyster og finder passende, hvorimod man i islam har klare rammer inden for ægteskabet, som parret respekterer. Man står ikke til ansvar over for andre mennesker, men derimod overfor skaberen, der netop er den altseende og althørende.

Dette var blot to korte eksempler ud af mange, hvori man kan se nytten af de rammer, som islam tegner for de troende. Som muslim mener man nemlig, at disse rammer velsigner vores nuværende og hinsidige liv.

Mohammad Al Jizani er shia-muslim og studerer Mellemøstens sprog og samfund ved Københavns Universitet.

Koran Foto: Iris