"Osama bin Ladens død kan på ingen måde vække sand glæde"

Drabet på terroristen Osama bin Laden er en handling, der udspringer af den polariserede og emotionelt dominerede bevidsthed, som mange mennesker i verden stadig er indfanget af, mener idéhistoriker Søren Hauge. Foto: Privatfoto

Osama bin Ladens død er og forbliver en kortsigtet og bittersød trøst, hvis den står alene, skriver esoteriker og idéhistoriker Søren Hauge

Osama bin Laden er blevet erklæret død. Det har skabt jubelscener i USA og i den vestlige verden. Men må man juble over et andet menneskes død - også selvom det er en terrorist? Vi har spurgt panelet på religion.dk.

Idéhistoriker Søren Hauge svarer:

Ja, så blev en terrorist slået ihjel. Ikke en hvem som helst, men verdens mest symboliserende. Min opmærksomhed er naturligvis vakt.

Er det 100 % sikkert, eller vil konspirationsteoretikere endnu en gang få vind i sejlene, så følelsesmæssige steppebrande kan hærge?

Selvfølgelig er det godt, hvis han er taget ud af ligningen, men hvor mange kloninger har han ikke frembragt på 10 år? Er vi blevet klogere?

Drab på bin Laden vækker ikke glæde
Osama bin Ladens sjæl er lige så dyrebar som min og andres, men hans personlighed var opflammet af et farligt had, og han forårsagede manges død. Så han påkaldte sig et svar fra samme frekvens. Årsag og virkning. Aktion reaktion. Hurtigt vækkes de større refleksioner til live, for hvordan ser det ud i fugleperspektiv?

Osama bin Ladens død kan på ingen måde vække sand glæde, da der er tale om et drab, og da enhver sådan handling udspringer af den polariserede og emotionelt dominerede bevidsthed, som mange mennesker i verden stadig er indfanget af.

Bin Ladens død har en symbolsk betydning
Osama bin Laden har gennem sine valg og handlinger påkaldt sig en modreaktion, som måtte udløses før eller siden, i dette liv eller det næste, og på dette plan er noget af den karmiske årsag-virkningproces helt enkelt blevet aktiveret og udløst.

Osama bin Ladens død har symbolsk betydning, og kan virke opmuntrende og lettende for de mange, der er personligt berørt og ramt af terrorisme og fundamentalisme.

Men det er og forbliver en kortsigtet og bittersød trøst, hvis den står alene, fordi den ikke i sig selv gør verden til et bedre sted, især hvis det giver næring til et bevidst eller uerkendt had mod muslimer eller mennesker i det hele taget.

Vi skal bryde det ondsindede reaktionsmønster
Set indenfor et snævert perspektiv udgør det blot et moment i en kædereaktion, som kan synes uden ende. Det eneste, som kan føre til en sådan aktions-reaktionskædes ophør er en dybtgående årsagsforståelse ved roden og en fortsat hjerteåbning, som udvikler aktiv medfølelse.

Det afgørende i processen omkring terror i verden en hvilken som helst form for terror, hvad end der er tale om religiøst motiveret, fundamentalistisk terror eller statsfinansieret, magtmotiveret terror er på ingen måde at hævne eller gengælde, men i hvor høj grad de involverede parters sort-hvide snæversyn bliver ændret til større medmenneskelighed.

Fjernelse af trusler, det være sig i form af materiel eller mennesker, kan være nødvendig som forsvar for livet, og blind pacifisme er ingen løsning.

Vi står med mange ubesvarede spørgsmål
Men udfordringen er og forbliver, hvorvidt vi får fjernet roden til det had og den selvretfærdige fanatisme, som fører til sådanne handlinger, og at vi fremadrettet kan forebygge, at nyt had, nye splittelser og nye konflikter stimuleres og får mulighed for at skade livet og den planet, som er vores hjem.

Så de spørgsmål vi bør stille os selv, og som en handling som denne aktualiserer, er:

Forholder vi os til de dybere årsager til fundamentalisme og terror i verden i dag?

Forebygger vi i høj nok grad fundamentalisme og terror fremadrettet?

Skelner vi nok mellem kortsigtet symptombehandling og langsigtet årsagsbehandling?

Tager vi i tilstrækkelig grad modige skridt til at forene mennesker i verden på tværs af alle grænser?

Konfronterer og forvandler vi usande fjendebilleder, så vi kan se medmennesker i alle?

Investerer vi nok i at fjerne økonomisk og social ulighed overalt i verden?

Gør vi nok for at bringe verdens religioner sammen i større fredelig sameksistens?

Hvad er vores visioner for en forenet verden, og hvilke skridt tager vi lokalt og globalt?

SørenHauge er esoteriker, cand.mag, leder af VisdomsAkademiet og panelist på religion.dk.