"Salafisterne fra Tingbjerg bør få noget fornuftigt at tage sig til"

Hvorfor er de unge salafister på kontanthjælp? Har Profeten ikke sagt, at det er bedre at sanke træ i skoven og sælge det end at gå tiggergang?, skriver Aminah Tønnsen. Foto: Foto: Malene Korsgaard Lauritsen

Den unge gruppe muslimer, der ønsker sharia-zoner i København, har et naivt livssyn. Hvis de vil leve her i Danmark, bør de finde en mere tidssvarende og fornuftig måde at praktisere deres tro på, skriver forfatter Aminah Tønnsen

En gruppe unge salafistiske muslimer har vakt harme med deres udtalelser om demokrati og sharia-zoner. Jeg kender dem kun fra den seneste tids medieomtale.

De gør muslimer en bjørnetjeneste
Det lyder, som om der er brug for, at nogle ældre, vidende og velintegrerede muslimer tager en snak med dem for at overbevise dem om, at de gør både sig selv, andre muslimer og islam en bjørnetjeneste ved at plædere for at skrue tiden og udviklingen 1400 år tilbage. De burde hjælpes til at komme i arbejde, så de har noget fornuftigt at tage sig til.

Jeg har imidlertid svært ved at forstå, at de vækker så stort postyr. Hvis man tror på styrken i sine egne livsværdier, hvordan kan man så føle sig og sit samfund truet af 50 mennesker med et så naivt livssyn, som interviewet i Ekstra Bladet den 6. september er udtryk for?

De to interviewpersoner henviser flere gange til, at de er "dem, der følger Koranen og sunnah bogstaveligt."

Det rejser en række spørgsmål:

Mon de virkelig når de producerer deres løbesedler - benytter blæk og skriverør (qalam), som der er tale om i den allerførste åbenbaring (96:4), Profeten Muhammad fik i år 610 i stedet for computer, printer og kopimaskine?
Mon de virkelig om morgenen i fasten sidder med en hvid tråd og en sort for at se, hvornår de kan skelne trådene fra hinanden for at vide, hvornår dagens faste begynder? (2:187) Nej, de bruger sandsynligvis et skema affattet af astronomer.
Hvordan vil de bære sig ad med i bogstaveligste forstand at "holde fast i det reb, som Gud rækker menneskene" (3:103)?
Vil de virkelig benægte, at der i Koranen findes metaforer og lignelser, når Gud dog selv i Koranen siger: "Vi fremsætter lignelser og metaforer for menneskene; men kun de indsigtsfulde og vidende vil kunne forstå dem" (29:43)?
Mon de virkelig drikker kamelurin, når de bliver syge og giver kamelurin til deres syge børn? (hadith overleveret af Bukhari og Muslim) Nej, de går sandsynligvis på apoteket og køber noget medicin.

Og mange andre eksempler kan nævnes.

Måske bør de i stedet slå sig ned i Iran eller Saudi-Arabien?
De to interviewpersoner nævner ganske rigtigt, at det ifølge islam er mandens pligt at forsørge sin hustru; men de fortæller også, at de begge er gift og på kontanthjælp. Hvordan kan det hænge sammen? Har Profeten ikke sagt, at det er bedre at sanke træ i skoven og sælge det end at gå tiggergang?

Det fremgår af interviewet, at de nærer dyb foragt for demokrati og dansk levevis. Hvis de virkelig mener noget med deres modstand imod demokratiet, burde de hverken tage imod kontanthjælp, uddannelse, lægehjælp, boligsikring, sygedagpenge eller andet.

Hvis de vil leve her i Danmark, bør de finde en mere tidssvarende og fornuftig måde at praktisere deres tro på. Hvis de derimod slet ikke synes, de kan praktisere deres tro her i landet, som de ønsker det, burde de følge Profeten Muhammads eksempel og immigrere til andre himmelstrøg, hvor de ikke møder modstand.

De kunne passende slå sig ned i Iran, Saudi-Arabien eller Sudan, hvor man har retssystemer baseret på en bogstavelig læsning af Koranen og sunnahen. Så vil de hurtigt blive konfronteret med livets alvor.

Aminah Tønnsen
Forfatter og foredragsholder