Synspunkt

Skolebørn skal ikke opdrages til at frygte muslimer

Muslimer er ikke en homogen gruppe, og det kan ikke nytte noget, at man i Danmark lærer børnene, at muslimer ikke må provokeres, at de har en kort lunte, eller at de er farlige. Det er ikke et generelt krav fra muslimernes side, at man ikke må vise tegningerne i en undervisningssituation, mener folketingsmedlem Naser Khader. Foto: Thomas Lekfeldt/ info@thomaslekfeldt.com/ www.thomaslekfeldt.com

Danmark er i fare for at lære børnene, at muslimer ikke må provokeres, eller at de er farlige, mener folketingsmedlem (K) Naser Khader

Skoleledernes formand, Claus Hjortdal, har udtalt, at lærerne ikke bør vise Muhammed-tegningerne i forbindelse med skolens undervisning, fordi det kunne provokere muslimske børn.

Han mener, det vil kunne ødelægge tillidsforholdet i skole-hjem samarbejdet, hvis de muslimske børn kommer hjem og fortæller, at de er blevet præsenteret for tegningerne henne i skolen.

For at sige det lige ud provokerer de udtalelser mig rigtig meget. Claus Hjortdal tager i sin holdning fejl på flere punkter.

For det første mener jeg ikke, tegningerne blev lavet for at provokere nogen. De blev trykt for at afprøve påstanden om, at kunstnere ikke længere turde tegne Muhammed efter mordet på den islamkritiske hollandske filminstruktør Theo van Gogh.

Der var konkret sket det, at flere illustratorer ikke turde tegne Muhammed til en planlagt børnebog om islam. Som jeg ser det, blev tegningerne altså ikke trykt for at provokere, genere eller drille nogen, men for at understrege betydningen af ytringsfriheden.

At vise tegningerne i forbindelse med undervisning hverken kan eller skal opfattes som en provokation, fordi de er en vigtig brik i forståelsen af både Muhammed-krisen og ytringsfriheden.

Det kan jo ikke nytte noget, at skolebørn bliver opdraget til at tro, at ytringsfrihed kan sættes ud af kraft, når der siges noget, folk ikke bryder sig om at høre. Eleverne vil desuden med fordel også kunne diskutere tegningerne, hvor man for eksempel kan få en god snak om, hvorfor nogle muslimer begår terror, og hvad det har med islam at gøre.

For det andet mener jeg, Hjortdals udtalelse har racistiske undertoner, når han udpeger 23 procent af verdens befolkning til at føle sig provokeret over Muhammed-tegningerne. Islam er den anden største religion på verdensplan, og at sige at hele denne gruppe ikke kan tåle kritik er en tilsnigelse.

Muslimer er ikke en homogen gruppe, og det kan ikke nytte noget, at man i Danmark lærer børnene, at muslimer ikke må provokeres, at de har en kort lunte, eller at de er farlige. Det er ikke et generelt krav fra muslimernes side, at man ikke må vise tegningerne i en undervisningssituation.

For mig at se er det direkte diskriminerende, hvis man mener, muslimer skal pakkes ind i vat. Hvorfor skal de have særbehandling som den eneste religion? Hvorfor skal muslimernes regler påduttes andre? Ved at udtale sig, som han gør, underminerer Claus Hjortdal det, der er nødvendigt for alle muslimer i verden, nemlig at gribe i egen barm og udføre selvkritik.

Det er fint, at det er overladt til lærerne selv at finde ud af, om de mener, det er relevant at vise tegningerne i deres undervisning, men jeg forstår ikke, det kan være tilladt, at man fra centralt hold kan fraråde lærere at bruge dem.

Jeg har den grundlæggende holdning, at man skal blive ved med at tegne Muhammed, så folk vænner sig til det, for det handler ikke om at håne et forfulgt mindretal. Forbyder man lærerne at vise tegningerne, er det udtryk for, at trusler kan betale sig. Det kan ingen være tjent med.

Naser Khader er folketingsmedlem (K) og skriver kommentaren ved religion.dk.