- Skønheds-konkurrence er uetisk

Problemet med skønhedskonkurrencer er, at disse dyrker en ung, uforgængelig og perfekt krop, men at man som menneske ikke har indflydelse på hverken alder eller kropsligt forfald, mener muslimske Safia Aoude. - Foto: Foto: Skovdal & Skovdal

Hvis kropslig skønhed sættes over varige værdier som intelligens, empati og fromhed, undergraver man menneskehedens åndelige udvikling, mener muslimske Safia Aoude

Rima Fakih, en ung muslimsk kvinde, er for nylig blevet kåret til Miss USA. Skal vi forstå det som et udtryk for integration og fremskridt af muslimske kvinder i samfundet? 

Eller er det snarere vanærende for hende og andre muslimske kvinder, at hun har deltaget i en skønhedskonkurrence, hvor fokus ligger på udseende og udstråling?Religion.dk har spurgt muslimske Safia Aoude, der svarer:

I henhold til islamiske regler, er det ikke tilladt for en kvinde at vise sig offentligt (hvis der er mænd til stede) i tøj, der ikke dækker hendes awra; dvs. den del af kroppen, som er kvindens private dele. En kvindes awra er i henhold til de fire store islamiske retsskoler hele hendes krop, undtagen hendes ansigt og hendes hænder.

Alene af den grund vil det ikke være passende for en voksen muslimsk kvinde at vise sig i selskab med mænd på et offentligt sted iført badedragt. Fra ren islamisk-juridisk side er der fuld enighed om dette emne.

Islam hylder skønhed
Spørgsmålet er så, om det kunne være tilladt at afholde en skønhedskonkurrence for kvinder, hvis dette ikke sker i offentligheden og/eller der ikke er mænd til stede.

Som udgangspunkt lægger islam vægt på harmoni og balance, også indenfor udseende og skønhed. Dette gælder både for havearbejde, poesi, geometriske mønstre, oplæsning af Koranen og bygningen af moskeer. Her er der fri konkurrence, idet mennesker på denne måde kan kappes om at skabe smukke og harmoniske ting, f.eks. bygningen af et hus eller oplæsningen af et kapitel i Koranen.

Konkurrencemomentet er her tilladt, idet personer her kappes om at nærme sig religiøs forståelse og indsigt.

Kropskonkurrencer er uetiske
Derimod kan man ikke kappes på kroppens udseende, idet kroppen er skabt af Allah, den Ophøjede. Ganske vist kan man harmonisere og forskønne sin krop, så den nærmer sig stilistisk eller smagsrelateret udseende, der er forskelligt fra socialgruppe til socialgruppe eller bedømmes af andre, sociale, nationale eller kulturelle normer.

Problemet med skønhedskonkurrencer er, at disse dyrker en ung, uforgængelig og perfekt krop, men at man som menneske ikke har indflydelse på hverken alder eller kropsligt forfald. Denne kropslige konkurrence strider imod islamisk etik, idet man ud fra islamisk grundlag kun bør konkurrere på fromhed og fysisk styrke/formåen, men ikke på sin fysiske krops udseende.

Skønhedskonkurrence giver unge falsk håb
Der er ingen tvivl om, at muslimske vindere af skønhedskonkurrencer synes at give unge muslimer et håb om accept og integration, men i sidste ende er dette håb indholdsløst og tomt, da kroppen før eller siden vil forfalde.

Kroppens fysiske forandringer og "fejl" (bumser, overvægt, handikap osv.) ødelægger unge kvinders selvtillid, hvis denne knyttes til kroppens udseende. Skønhedskonkurrencer fodrer egoet med misundelse, frustrationer og en smadret selvtillid.

Perfekte kroppe er ikke alt
Hvis unge muslimske kvinders accept i samfundet udelukkende baseres på deres smukke smil og timeglasfigur, er det en regelret falliterklæring til alle de kvinder, der måske fra Allahs side ikke er blevet skabt med en såkaldt "perfekt" krop.

Disse kvinder kan være fromme, intelligente, stærke, succesrige, ansvarsbevidste og empatiske - men de duer ikke som rollemodeller, fordi deres næse er for stor, eller deres hofter for runde, eller fordi de måske sidder i kørestol.

Skønhedskonkurrencer skaber sådan illusion af skønhed, og som med alle andre illusioner i denne verden vil den smuldre i takt med at denne verden også smuldrer.

At sætte midlertidig kropslig skønhed over varige værdier som intelligens, empati, styrke eller fromhed er at undergrave menneskehedens åndelige udvikling.

Safia Aoude er muslim, jurist og paneldeltager ved religion.dk.