- Vi taler for lidt om, hvad der er god sex

En seriøs samtale eller erfaringsudveksling omkring sex er i bekymrende grad fraværende. Sex er noget, som vi gør og fantaserer om langt mere end noget, som vi taler om, mener Karen M. Larsen. - Foto: Foto:

Vi mangler et sprog om sex derfor bliver det så anstrengt og upræcist, når vi taler om det, mener debattør Karen M. Larsen

Hvad er sex godt for? Dette spørgsmål har debatredaktøren for www.religion.dk sendt ud til sidens panelister og mit umiddelbare svar på spørgsmålet er at spørge tilbage: Hvorfor skal sex være godt for noget?

Jeg mener, hvad er musik, sang og dans godt for? Hvad er kunst, poesi og teater godt for? Reducerer dette spørgsmål ikke sex, som kan gøre os så glade og som kan gøre os så kede af det, til en etisk problematik uden relation til den enkeltes liv?

Eller sagt med andre ord, afslører spørgsmålet om, hvad sex er godt for ikke en grundlæggende ængstelse mht. det seksuelle, en ængstelse der har dybe rødder i de store monoteistiske religioner, herunder kristendommen?

Vi mangler et sprog om sex
Generelt er problemet med at tale om sex i en religiøs eller nogen som helst anden sammenhæng, at vi så dårligt kan tale om sex, fordi vi mangler et passende sprog.

De ord, vi har at falde tilbage på, er enten af en lægefaglig og dermed klinisk karakter eller de er tabubelagte ord, som ofte bruges som skældsord og derfor virker platte og vulgære.

Uden et passende sprog bliver samtalen om sex i religiøse sammenhænge ofte anstrengt og bemærkelsesværdig upræcis. Tænk blot på det i højrekristne sammenhænge så populære udtryk homoseksuelle følelser, som gerne bruges i forbindelsen mennesker med homoseksuelle følelser, fordi man ikke vil tale om homoseksuelle.

Men, må man spørge sig, hvad er det for nogle romantiske og erotiske erfaringer, drømme, længsler, begær og behov som falder under kategorien homoseksuelle følelser? Hvorfor kan man ikke tale lige ud om, hvad det drejer sig om?

Seriøs sex-samtale savnes
Men da alternativet til det anstrengte og hæmmede sprog om sex er det vulgære, ja så bliver resultatet, at vi taler forbløffende lidt konkret om sex, ikke bare i religiøse men også i alle andre sammenhænge.

Det kan nemlig godt være, at vi lever i et hyperseksualiseret samfund, men det kun i kraft af, at vi hele tiden mødes med seksuelle billeder i reklamerne og medierne.

En seriøs samtale eller erfaringsudveksling omkring sex er i bekymrende grad fraværende. Sex er noget, som vi gør og fantaserer om langt mere end noget, som vi taler om.

Og derfor taler vi også alt for lidt om, hvad der er god sex, god sex for de mennesker, som har sex eller ønsker at have det. Den manglende evne til at tale om sex medfører nemlig, at den tale om sex, vi hører, enten er forbundet med forbud og løftede pegefingre (og det er der, hvor den religiøse talen om sex alt for let ender).

Eller den er forbundet med en påstand om, at dem, der ikke er med på hvad som helst, med hvem som helst, når som helst, er neopuritanere eller hattedamer, sådan som vi ofte ser det i den verdslige debat.

Sex er til for menneskets skyld ikke omvendt
Hvad er sex da til for? Hvorfor er sex noget, som vi ikke kan undgå at beskæftige os med, selvom vi har så svært ved at tale herom? Ja, for nu at bruge Jesu ord om sabbatten (Mark. 2,27) på det seksuelle, så er sex til for menneskets skyld men mennesket er ikke til for at have sex.

Sex er til for at skabe glæde i vores eget og i andres liv. God sex er derfor den, som skaber glæde, hos mig såvel som hos den, som jeg har sex med, for sex er til for vores skyld. Men vi er ikke til for at have sex.

Seksualiteten er ikke en pligt, ligesom vi ikke har pligt til kun at have sex, hvis vi kan få børn af det. Menneskets seksualitet må ikke reduceres til en børneavlsmoral, der er ligeglad med de behov og de følelser, som mennesker har eller kan have, for en sådan moral tingsliggør mennesket. Og vi må ikke reducere vores seksuelle partner til et objekt, til en ting.

Sex kan gøre godt og ondt
Vi må altså ikke se på andre som en art redskaber, der er til for at tilfredsstille vores behov uden hensyntagen til deres. Vi skal se vores medmennesker som mennesker, der ligesom os er skabt i Guds billede, ikke som genstande, der er til for at vi kan bruge dem og smide dem væk uden hensyntagen til hvad vores adfærd betyder for dem, som den går ud over.

Sex kan gøre godt, sex kan gøre ondt sex kan være en velsignelse og sex kan være en forbandelse - sådan er det med alt smukt i vores verden. Vi kan gøre godt med vores seksualitet, og vi kan ødelægge med vores seksualitet. Vores kald er at bruge vores seksualitet ansvarligt.

Karen M. Larsen er cand.mag. i historie og religion og debattør