"Vores længsel bør kun være efter Gud"

Det er naturligt, når vi ser en smuk solopgang eller solnedgang, at vi betages af dens skønhed. Sikke en fantastisk verden, vi lever i! skriver Hare Krishna-medlem Leif Asmark Jensen. Foto: Privatfoto

NYTÅRSØNSKE Jeg håber, at vi alle vil lære at forstå, hvad Guds plan og formål er med vores liv i denne verden, skriver forfatter og Hare Krishna-medlem Leif Asmark Jensen

2012. Et år er gået, et nyt er kommet. Tiden går. Hvad andet kan man sige ved et årsskifte? 2011 kom og gik hurtigere, end vi havde forestillet os det. 2012 vil også gå lige så hurtigt, som det kom.

Jordelivet er midlertidigt
Tiden går for at minde os om det vigtige i at bruge den rigtigt. Som Canakya Pandita sagde: "Selv et sekund, der spildes, kan ikke købes tilbage med alt det guld, der findes i verden."

På samme måde står der i Srimad-Bhagavatam: "Både ved at stå op og gå ned formindsker Solen livet for alle undtagen for den, der bruger tiden på at diskutere emner, der er relateret til Guddommens Personlighed."

Det er naturligt, når vi ser en smuk solopgang eller solnedgang, at vi betages af dens skønhed. Sikke en fantastisk verden, vi lever i! Også den gudsbevidste person ser verdens skønhed og tænker, at den er en refleksion af Guds ufattelige og uendelige skønhed. Men Solens virkelige budskab, når den står op og går ned, er et andet. Endnu en dag er gået. Endnu en dag mindre tilbage i mit liv.

Derfor må vi ifølge Srimad-Bhagavatam ikke lade os tiltrække og forblænde af livet i denne verden. Sri Krishna beskriver også i Bhagavad-gita den materielle verden som "et midlertidigt, lidelsesfyldt sted."

Det handler ikke blot om at overleve her og nu
Vi er så tilbøjelige, når vi ved et årsskifte ser frem, at håbe og tro på et rigtigt godt nyt år. Men hvis vores håb er at blive lykkelige i vores materielle liv, vil vi både blive skuffet og ramme ved siden af livets egentlige formål.

Dette er sandt, uanset om det kommer til at gå os godt eller skidt, om vejret bliver godt eller dårligt, om vi er sunde eller syge, om økonomien holder, eller om det hele bryder sammen. Ligesom vi ikke kan holde fast på det, vi oplever i en drøm, kan vi lige så lidt holde fast på noget i denne verden.

Vort korte menneskeliv har en uendeligt større værdi end blot at leve og overleve her og nu. Som Prahlada Maharaja sagde:

Menneskekroppen er en sjælden opnåelig ting, og selv om den er midlertidig som alle andre kroppe, er den meningsfyldt, for i menneskelivet kan man gøre hengiven tjeneste til den Højeste Herre. Selv en lille smule oprigtig hengiven tjeneste kan give én fuldstændig fuldkommenhed.

Så længe man lever i dyrekroppe som hunde og katte, kan man ikke forholde sig til andet end kropslige drifter og ren og skær overlevelse. Men vi mennesker har en højere intelligens og bevidsthed, der er beregnet til meget mere end det, som dyrene også kan og gør. Materielt liv er kun for dyr eller dyriske mennesker.

Brug nytåret på at genetablere et forhold til Gud
Vi er alle evige personer, der er fanget i midlertidige materielle kroppe på grund af et brud med vores forhold til Krishna, Gud. Det var os selv, der brød det, ikke Krishna. Og Krishna er lige så ivrig efter igen at have vores venskab og kærlighed, som Han altid har været det.

Ved at genetablere dette forhold gennem tjeneste til Ham, kan vi ikke alene bryde ud af den gentagne fødsel og død i midlertidige kroppe i denne verden, men også opleve den lykke og kærlighed, som vi dybest set længes efter.

Den mulighed har vi som menneske. Det bør være det virkelige mål for alle. Et nytår er en lejlighed til at tage et forsæt om at bruge sin kostbare tid på dette og intet andet og at hjælpe andre til det samme.

Ønsket for mig selv her ved årsskiftet er derfor, at hvad end der sker, må min længsel kun være efter Gud Krishna. På samme måde er ønsket for alle medmennesker, der for de flestes vedkommende er så meget mere kvalificeret til dette, end jeg er det, at hvad der end sker, må det forøge eller vække deres åndelige trang efter livets endelige mål i et tæt forhold til Krishna.

Må alle levende væsener få fred med Gud
Intet andet mangler i denne verden. Krig, økonomisk sammenbrud, forurening, sult, sygdom, depression, nød og død alle er de blot symptomer på en mangel på gudsbevidsthed og forståelse af, hvad Guds plan og formål er med vores liv i denne verden. Krishna har skabt en rig verden med rigeligt til alle. Der er ingen materiel mangel på noget. Derfor beder Prahlada Maharaja i Srimad-Bhagavatam:

Må der være alt godt held over hele universet, og må alle hadefulde og misundelige personer falde til ro. Må alle levende væsener få fred ved at forbinde sig med Gud gennem hengiven tjeneste, for derved vil de begynde at tænke på hinandens velfærd. Lad os derfor alle engagere os i tjenesten til den højeste transcendens, Herren Sri Krishna, og altid forblive absorberet i tanker på Ham.

Leif Asmark er forfatter og Hare Krishna-medlem