Mediemission giver brugerne magten

Mediebrugerne har et stort antal tv kanaler og et endnu større antal websites at vælge imellem. Brugerne har magten, fordi de selv vælger. Derfor er de religiøse tv-kanaler og websites nødt til at tænke i måder, hvorpå de kan fange brugernes opmærksomhed, siger religionssociolog Peter Fischer-Nielsen Foto: Midjyske Medier

Religioner missionerer via medier. Med mediernes store udbud har brugerne meget at vælge mellem, og derfor må mediemissionærerne tænke i måder at tiltrække brugerne på, mener religionssociolog Peter Fischer-Nielsen

Før missionerede religionerne ved at udsende religiøse repræsentanter, der skulle udbrede religionens budskab og omvende mennesker overalt i verden. Denne traditionelle form for mission eksisterer stadig i stor stil, men en ny form er også kommet til nemlig mission gennem medier, såsom tv og internet.

Mediemission adskiller sig på en række punkter fra den traditionelle mission, eksempelvis ved at mediebrugeren selv vælger blandt det store udbud af religiøse kanaler og websites.

Brugerne har magten
Den traditionelle mission var generelt opsøgende. Her rejste missionærerne ud til anderledes-troende mennesker for at udbrede deres religions budskab og dermed omvende dem.

Formålet med den nye mission gennem medierne er det samme, men her er det den anderledes-troende, der må være den opsøgende. Den nye mediemission er ikke opsøgende, her er det den religiøst nysgerrige og søgende eller den, der tilfældigvis zapper forbi, der er potentielt ny tilhænger af religionen.

Peter Fischer-Nielsen, religionssociolog med speciale i religionsdialog på internettet, forklarer i et interview med religion.dk, hvordan mediemission adskiller sig fra traditionel mission ved at mediebrugerne har magten.

- Mediebrugerne har et stort antal tv kanaler og et endnu større antal websites at vælge imellem. Brugerne har magten, fordi de selv vælger. Derfor er de religiøse tv-kanaler og websites nødt til at tænke i måder, hvorpå de kan fange brugernes opmærksomhed. Eksempelvis er de religiøse websites nødt til at tænke over, hvor synlige de er på internettet i forhold til google-søgninger og links fra andre websites, siger Peter Fischer-Nielsen.

På den islamiske kanal Islam Channels hjemmeside skrives der om, hvordan kanalen skal omfavne et bredt publikum, netop også for at kunne fange den nysgerrige ikke-muslims opmærksomhed.

- Med transmission på engelsk sigter Islam Channel at appelere til både muslimer og ikke-muslimer. I sidste ende at overbringe islam i dens sande form til nysgerrige ikke-muslimer og til mere uddannede muslimer.

Tv og radio: Mange forskellige kilder til viden og udbredelse af budskab til mange
Religionernes tv- og radiostationer muliggør, at religionernes budskaber kan nå ud til mange mennesker på tværs af landegrænser.

På den populære kristne tv kanal GOD TVs hjemmeside skrives der om, hvordan tv-mediet benyttes som værktøjer til mission:

- Med en tjeners hjerte vil vi udstyre hans krop (Jesus red.) til at nå de tabte gennem mediet. Dette ministerium eksisterer for at muliggøre, at alle hjem med fjernsyn hører Jesus Kristus evangelium, så at de tror på ham, kalder hans navn og bliver frelst.

Der findes en række forskellige tv og radiokanaler, der på forskellig vis repræsenterer hver af verdensreligionerne. Det varierede udbud gør, at religionernes tilhængere og potentielle tilhængere har mulighed for at få forskellige informationer og udlægninger af religionerne.

Markant forskel på mission gennem tv/radio og internettet
Peter Fischer-Nielsen forklarer, at der også er stor forskel på tv og radio i forhold til internettet.

- Internettet adskiller sig meget fra tv og radio. For det første ved at være et interaktivt medie. Den traditionelle mission og mission gennem tv og radio har generelt været monologisk. Internettet muliggør, at folk selv kan have en stemme og deltage i dialogen. For det andet adskiller internettet sig også ved, at flere kan deltage som afsendere, fordi internettet ikke kræver lige så store ressourcer i form af teknik og penge, som tv og radio gør, siger Peter Fischer-Nielsen.

Religionernes fora på nettet
Et eksempel på, hvordan religionerne benyttet sig af internettets muligheder, er religionernes fora på nettet. Her findes både information om religionerne og mulighed for kommunikation og fællesskaber. Eksempelvis det jødiske forum:

- Jødisk Forum er et åbent forum for diskussion af jødedom i alle dens veje, af jødisk liv og samfund, af Israel og alle aspekter af israelsk samfund, og et sted, hvor jøder kan møde hinanden på nettet, skriver Jødisk Forum på deres hjemmeside.

Guide
Nedenfor kan du se en oversigt over nogle af religionernes radio- og tv-kanaler samt fora.

Kristne:
Tv: FamilieTV og GOD TV.
Radio: UCB og Den Kristne Radio.
Forum: Global Christian Forum

Islamiske:
Tv: Islam Channel og Watch Islam.
Radio: Radio Islam og Islami City.
Forum: Islamic Board

Buddhistiske:
Tv: Buddhist Channel
Radio: World Buddhist Radio
Forum: Buddhistisk forum

Hinduistiske:
Tv: Sanskar Tv
Radio: Bhagvat-Vaani og Bhagvad Gita.
Forum: Hindu forum

Jødiske:
Tv: Jewish Tv Network og Jewish Life Tv.
Radio og tv: Jewish Webcasting
Forum: Jødisk forum